participatie

Online participatie met het Mobycon-platform

Participatie is de ruimte waar meegedacht en meegedaan kan worden. Het is niet meer weg te denken bij het vormgeven van toekomstige mobiliteitsambities en plannen. Er worden steeds meer manieren bedacht om participatie toe te passen en actief te houden. Denk aan het participatiecafé of in dit geval ons online platform.

Een nieuw interactief platform

Al jaren zetten we onze kennis en ervaring in om participatie effectief toe te passen in ons advieswerk met behulp van de Mobycon Participatiefabriek. We zijn constant op zoek naar nieuwe methoden om participanten op een laagdrempelige manier deel te laten nemen. Op ons interactieve online platform geven we de participanten een stem en dagen we ze uit om mee te denken in het delen van hun mobiliteitsbelangen en wensen in hun eigen leefomgeving. Waar het voorgaande platform al veel enthousiaste reacties en effectieve uitkomsten bracht heeft het nieuwe platform van Mobycon nóg meer te bieden. Sinds de zomer van 2021 werken we namelijk met METT. Dit online participatieplatform biedt ons de mogelijkheid om een maatwerk projectwebsite in te richten.

Wat maakt het dan multifunctioneel?

Onze adviseur Evelien heeft tijdens haar onderzoek de voor- en nadelen van fysieke participatie en dat van online participatie vergeleken. Hier kwam met name uit dat het één, de fysieke participatie, niet zonder de ander kan, de online participatie. Het voordeel van ons online platform is dat het laagdrempelig is en meer participanten kan bereiken. Hierbij hebben we de keuze uit 90 verschillende functionaliteiten om online informatie te delen, inspraak te organiseren en mensen te prikkelen over bepaalde thema’s.

  • De kaartentool waarbij de inspraak plaatsvindt door in een kaart aan te geven waar de opgaven in het gebied liggen;
  • Reageren op stellingen en hier online discussie over laten plaatsvinden;
  • Documenten verzamelen op een plek zodat transparantie over het project geborgd wordt;
  • De agendatool zorgt ervoor dat fysieke participatie te koppelen is aan het platform.
  • Er kan deelgenomen worden op locatie of online, zeker gezien de laatste twee jaar een waardevolle aanvulling. Het is daardoor een plek voor inspraak en informatievoorziening en dat maakt het platform multifunctioneel.

De eerste ervaringen

Het platform hebben we in verschillende Nederlandse maar ook in buitenlandse projecten al goed weten te gebruiken. In deze projecten functioneert de omgeving als een projectwebsite waar de participatiemethoden worden toegepast die leiden naar het beantwoorden van het projectdoel. De omgeving kan op maat worden ingericht/vormgegeven en is vriendelijk in gebruik. Daardoor is het al snel en makkelijk inzetbaar voor projecten waar participatie onmisbaar is.  Alleen al een verzamelkaart, een informatieplek of een open inspraakplek kan al voldoende effectief zijn. Door het te blijven inzetten maakt het platform alle verwachtingen waar.

Ook aan de slag met online participatie?

Dat kan. Met onze participatiefabriek, waar al jarenlange kennis en ervaring zijn opgedaan, gaan we graag voor je aan de slag. We weten als geen ander dat een goede participatiestructuur de sleutel is voor het verzamelen van alle belangen. Het Mobycon-platform kan daar zeker in bijdragen. Wij zijn ervan overtuigd dat we met deze participatiemethode de deelnemer alle keuze en vrijheid geven om zijn of haar stem te laten horen. Nieuwsgierig? Kijk alvast eens op mobycon.mett.nl en zie waar we het platform voor inzetten. Stel gerust vragen als je kansen ziet voor het platform binnen jouw project of organisatie. Participatie siert tenslotte de mening van de mens.

">

Evelien van Beenen

Adviseur mobiliteit

‘De levensloop van mobiliteit is oneindig tenminste als we blijven voortbewegen op toekomstige ontwikkelingen. Het gaat erom dat mensen achter de gemaakte keuze staan om een veilige, prettige en innoverende omgeving waar te maken. Deze mensgerichte aanpak brengt mobiliteit verder.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
juni 2022

Participatie

Hoe maak je vraagafhankelijk vervoer toegankelijk?

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

Inzet conflictanalyse verhoogt veiligheid kruispunten

lees meer
blog
april 2022

Participatie

De consument in ons mobiliteitssyteem

lees meer