veilige fietsroutes / verkeersstromen / verkeersveiligheid

De positie van de speedpedelec in Nederland

Mobycon was aanwezig bij het kenniscafé van het Fietsberaad over de positie van de speedpedelec in het Nederlandse verkeer. Speedpedelecs worden gezien als een van dé mobiliteitsoplossingen, maar veel speedpedelecgebruikers worden weggetoeterd van de autoweg en op het fietspad mogen ze ook niet. Wat is de oplossing?

Verdubbeling speedpedelecgebruikers

Tijdens het kenniscafé werden verschillende feiten en cijfers gepresenteerd. Speedpedelecs worden met name gebruikt voor afstanden tussen de 20 en 50 kilometer. De afgelopen 3 jaar blijkt het aantal speedpedelecgebruikers in Nederland te zijn verdubbeld (naar 30.000 voertuigen), maar ten opzichte van buurland België (in totaal 60.000 speedpedelecs) valt dit nog mee. Er is veel discussie over de positie van het voertuig in het Nederlandse verkeer.

Ontheffing fietspad/autoweg

Pilots in Amersfoort en Rotterdam waarbij een speedpedelec gebruiker met ontheffing keuzevrijheid krijgt tussen fietspad en autoweg lijken succesvol: In Amersfoort is de ontheffing zo’n 50 keer aangevraagd en het heeft niet geleid tot extra klachten van andere verkeersdeelnemers. Bovendien blijkt uit onderzoek dat de speedpedelecgebruiker bewust snelheid verlaagt op het fietspad en minder vaak betrokken is bij ongevallen dan de ‘normale’ fietser.

Toch is niet iedereen enthousiast over de speedpedelec op het fietspad. Volgens sommigen kan het risico ontstaan dat de fietser hiermee van het fietspad wordt ‘gedrukt’. Het hanteren van de maximumsnelheid van 30km/uur is lastig en bovendien zou de aantrekkingskracht van de speedpedelec als vervanging op de auto verdwijnen.

Pilot ontheffing Utrecht

Binnenkort start provincie Utrecht ook met een pilot tijdelijke ontheffingsregeling voor gebruikers. Deze provincie heeft relatief het hoogste aantal speedpedelecs (aantal van 3600), dus een interessante regio voor deze pilot. Wij zijn in ieder geval erg benieuwd naar de monitoring en evaluatie.

">

Boukje Dotinga

Adviseur mobiliteit

‘ Mobiliteit is relevant in alle aspecten van het leven en moet voor iedereen toegankelijk zijn. Toch zijn er doelgroepen die te maken krijgen met mobiliteitsarmoede. Ik wil deze problematiek aanpakken door binnen mobiliteit een mensgerichte aanpak toe te passen.‘

Gerelateerd

blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

Door de Buurtvlinder blijft iedereen in Groningen Zuid mobiel

lees meer
blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

De Franse lappendeken van flex-systemen

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

Is de bus de dupe van 30 km/uur?

lees meer
blog
januari 2023

Publieke mobiliteit

Wat is het nou OV of ov?

lees meer
blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer