fietsen / gedragsverandering / verkeersveiligheid / voetgangers

Veilige Weg naar School

Tactische stedenbouwkundige pilot op openbare school #14 in Batumi, Georgië

Vanwege gevaarlijke verkeerssituaties hebben veel kinderen in Batumi (Georgië) geen veilige route naar school. Steeds vaker besluiten ouders daarom om de kinderen met de auto naar school te brengen, waardoor de verkeerssituatie in de schoolomgeving alleen maar onveiliger wordt.

Deze trend beïnvloedt het welzijn van de kinderen en van families in Batumi op de korte termijn (bijvoorbeeld stress, niet met een frisse blik op school aankomen en files) én op de lange termijn (gezondheidsrisico’s en geen actieve mobiliteitsgewoontes aanleren). Ouders en docenten zijn bezorgd over de situatie en hopen dat de trend kan worden gekeerd. Het project Veilige Weg naar School (Safe Way to School), waar we in opdracht van GIZ / Mobility4Cities en in samenwerking met Batumi City Hall, de school en de Black Sea Eco Academy aan werken, benadrukt deze problemen op de openbare school #14.

Straat afgesloten

Samen met collega Moniek Jansen was ik in Batumi om 6 dagen lang een stedenbouwkundige pilot uit te voeren waarin we de straat voor de school hebben afgesloten. Tijdens de pilot heeft een enthousiast team van vrijwilligers geholpen met het opbouwen van de autovrije straat, het monitoren van de resultaten, de communicatie naar de school en de omgeving en met het organiseren van activiteiten in de enorme ruimte die ineens vrijkwam.

Afsluiten en beschilderen van de straat

Veilige ruimte

Aan het einde van de zes dagen merkten we dat de kinderen, de ouders en de inwoners in de omgeving gewend raakten aan de stille, veilige ruimte voor de school waar zij samen speelden, ronddwaalden of samen konden zitten. Ze ervaarden hoe de straat er uit kan zien als de straat gericht is op de mens, in plaats van op de geparkeerde auto en het autoverkeer.

Links werk in uitvoering en rechts het eindresultaat

Veilige schoolroutes

Deze Veilige Weg naar School pilot dient als voorbeeld hoe tactische stedenbouwkundige interventies helpen bij het proces naar veilige schoolroutes voor kinderen. Dit geldt niet alleen voor Batumi, maar voor heel Georgië, de Kaukasus regio en verder. Elke dag gaan miljoenen kinderen en jongeren over de hele wereld naar school. Deze dagelijkse schoolroutes zijn één van de meest voorkomende verplaatsingen in onze maatschappij. Het is daarom tijd dat we ervoor zorgen dat elk kind zelfstandig en op een veilige manier naar school kan. 

Enthousiaste vrijwilligers

">

Angela van der Kloof

Strategisch adviseur mobiliteit

‘Stimuleren van het gebruik van de fiets is een mooi instrument om bereikbaarheidsdoelstellingen te halen en tegelijkertijd bij te dragen aan gezondheid, participatie en de kwaliteit van de leefomgeving.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer