fiets / fietsen / gedragsverandering / mobiliteitskeuze / onderzoek / speedpedelec / veilige fietsroutes / verkeersveiligheid

Zie de kansen van de speed pedelec

Onlangs heeft SWOV de resultaten van hun speed pedelec-onderzoek gepubliceerd. Ze hebben in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu een onderzoek uitgevoerd naar ongevallen met speed pedelecs en de relatie tot snelheid en plaats op de weg. Dit onderzoek is ingesteld nadat het besluit is genomen om de speed pedelec als bromfiets te classificeren. Dit betekent dat de fietser al een tijd heeft gesparteld tussen de rijbaan en het fietspad. Een deel van de speed pedelecer spartelt nog steeds. De resultaten tonen aan dat de speed pedelecer zich onveilig voelt op de rijbaan. Bijna een kwart van de kilometers die op de rijbaan gereden moesten worden, werden gefietst op het fietspad. Met deze onrust spartelt ook het beleid nog even door.

Met de wetswijziging in het verschiet ben ik mij in september 2016 gaan afvragen wie nu eigenlijk op de speed pedelec rijdt? Waarom wil je zo hard kunnen fietsen? Hoe hard fietst de speed pedelecer eigenlijk? Als het zo makkelijk is, wat kan dit dan betekenen in bijvoorbeeld het forensenverkeer? Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan?

Zo leerde ik een aantal waardevolle eigenschappen kennen van de gemiddelde speed pedelecer. Allereerst blijkt dat de 45 kilometer per uur toch wel flink doorfietst. De gemiddelde kruissnelheid ligt tussen de 30 en 35 kilometer per uur. Ook het rapport van SWOV laat zien dat er verschil in rijstijl bestaat tussen de speed pedelecers. Wat mij dit vertelt: ze zoeken de plaats op de weg en snelheid die bij hen past en op dat moment mogelijk is. Ze zijn in staat om zich aan te passen.

Wat ook niet onbelangrijk is: het zijn niet per se de fietsers die overstappen op een speed pedelec. 60% is een automobilist die klaar is met de file, de sportschool wil inruilen of zich realiseert dat hij iets bij kan dragen aan de leefomgeving. De speed pedelecer besluit om voor vier van de vijf werkdagen op de speed pedelec naar werk te gaan. De grootste groep hiervan fietst 20 kilometer (of meer) enkele reis. Dit is een mooie winst ten opzichte van autokilometers.

En precies daarom zeg ik: “Zie de kansen van de speed pedelec”. Een fiets met zulke ondersteuning stelt ons in staat om een afstand af te leggen tussen steden. Het brengt ons verder dan alleen fietsen in de stad. Het is een gezond, betrouwbaar en comfortabel alternatief ten opzichte van de auto binnen de daily urban system. Wij zijn een fietsland en vinden het spannend dat deze fiets zich mengt op het fietspad. Het kan soms druk zijn op het fietspad, maar naar mijn mening kun je dit anders oplossen dan door het verjagen van de speed pedelec naar de rijbaan. Tussen de steden op de snelle fietsroutes komt de speed pedelec tot zijn recht. In de stad mengt en gedraagt hij zich naar zijn omgeving. De speed pedelec is een hele mooie en welkome bijdrage aan het bereikbaar houden van het stedelijk gebied. Daarom hoop ik dat het beleid langzaamaan stopt met spartelen en de speed pedelecer vertrouwt op haar wegen en paden.

Je kunt hier de poster downloaden ‘Waarom de speed pedelec belangrijk gaat worden in het forensenverkeer’: Speed Pedelec onderzoek.

 

">

Babet Hendriks

Resourcemanager development

‘Hoe mensen zich iedere dag weer verplaatsen, waarom ze dat doen en hoe we die keuzes gaan beïnvloeden, dat houdt mij bezig. Ik laat me inspireren door de ruimte om me heen en werk aan een wereld waar alternatieven voor de auto toegankelijk zijn voor alle mensen.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer