menu
menu

Gedragsverandering / Mobiliteitskeuze / mobiliteitsprobleem / Mobiliteitswensen / Ontwikkelingen / zelfrijdend

Wie is er klaar voor de elektrische step?

Amsterdam is nauwelijks bekomen van de schrik van de deelfietsentsunami van vorige zomer of de volgende uitdaging staat alweer te wachten: de elektrische deelstep. Na een explosieve groei in de Verenigde Staten lijkt de deelstep nu ook zijn definitieve entree in Europa te maken.

Bron foto: Bird

Eerste berichten uit Parijs en Barcelona zijn bemoedigend. Daar is de step nu al niet meer uit het straatbeeld weg te denken.

De elektrische step is licht, ruimte-efficiënt en snel. Snelheden tot 25 km/u zijn makkelijk te halen, je hoeft dan ook niet zelf te steppen. Hierdoor valt de step echter onder de bijzondere bromfiets, wat allerlei certificering- en verzekeringsproblemen met zich meebrengt. Zover bekend is de step dus nog niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.

Afgezien van deze ‘details’, die ongetwijfeld snel opgelost zullen worden, moeten we ons afvragen wat de Nederlandse steden hieraan hebben. De vraag rijst (net als bij de deelfietsdiscussie) of in een land waar (bijna) iedereen al een fiets heeft er nog wel ruimte is voor deze deelconcepten? Hierbij moet je je dan wel indenken dat er in Nederland enorm veel gefietst wordt, maar alleen binnen 5 km van huis. Over langere afstanden en zeker in combinatie met het ov is er nog veel te winnen.

De ongekende populariteit van de ov-fiets en de overvolle fietsenstallingen bij stations zijn tekenen aan de wand voor de enorme latente vraag naar mobiliteitsopties voor de last-mile. Hiervoor kunnen deelsteps een welkome aanvulling zijn op het bestaande (gelimiteerde) aanbod van ov, stationsfiets of ov-fiets. Het maakt het netwerk weer een stapje fijnmaziger. Als dat kan op een ruimte-efficiënte, duurzame manier, dan moeten we dat zeker een kans geven. Kom maar op met die steps zou ik zeggen.

 

Lennart Nout

‘Het samenspel van verschillende modaliteiten in steden intrigeert me. Ik ben altijd op zoek naar de beste oplossing voor de stad en haar inwoners, met een beetje extra aandacht voor de fiets. Mijn internationale ervaring komt daarbij goed van pas. In Nederland en daarbuiten geef ik workshops over het ontwikkelen van een fietscultuur, strategische netwerkplanning, straatontwerp en het ontwerpen van kruispunten.’

Senior adviseur stedelijke mobiliteit
l.nout@mobycon.nl
(06) 393 422 65

Gerelateerd