Amsterdam is nauwelijks bekomen van de schrik van de deelfietsentsunami van vorige zomer of de volgende uitdaging staat alweer te wachten: de elektrische deelstep. Na een explosieve groei in de Verenigde Staten lijkt de deelstep nu ook zijn definitieve entree in Europa te maken.
Eerste berichten uit Parijs en Barcelona zijn bemoedigend. Daar is de step nu al niet meer uit het straatbeeld weg te denken.
Looks like Bird is testing their electric scooters in Amsterdam!
Let me predict this for you: completely going to change last mile transportation! pic.twitter.com/NOfVhaDHIJ
— Jelle Prins (@jelleprins) July 22, 2018
De elektrische step is licht, ruimte-efficiënt en snel. Snelheden tot 25 km/u zijn makkelijk te halen, je hoeft dan ook niet zelf te steppen. Hierdoor valt de step echter onder de bijzondere bromfiets, wat allerlei certificering- en verzekeringsproblemen met zich meebrengt. Zover bekend is de step dus nog niet goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg.
Afgezien van deze ‘details’, die ongetwijfeld snel opgelost zullen worden, moeten we ons afvragen wat de Nederlandse steden hieraan hebben. De vraag rijst (net als bij de deelfietsdiscussie) of in een land waar (bijna) iedereen al een fiets heeft er nog wel ruimte is voor deze deelconcepten? Hierbij moet je je dan wel indenken dat er in Nederland enorm veel gefietst wordt, maar alleen binnen 5 km van huis. Over langere afstanden en zeker in combinatie met het ov is er nog veel te winnen.
De ongekende populariteit van de ov-fiets en de overvolle fietsenstallingen bij stations zijn tekenen aan de wand voor de enorme latente vraag naar mobiliteitsopties voor de last-mile. Hiervoor kunnen deelsteps een welkome aanvulling zijn op het bestaande (gelimiteerde) aanbod van ov, stationsfiets of ov-fiets. Het maakt het netwerk weer een stapje fijnmaziger. Als dat kan op een ruimte-efficiënte, duurzame manier, dan moeten we dat zeker een kans geven. Kom maar op met die steps zou ik zeggen.
‘Het samenspel van verschillende modaliteiten in steden intrigeert me. Altijd op zoek naar de beste oplossing voor de stad en haar inwoners, met extra aandacht voor de fiets. Nationaal en internationaal geef ik workshops over de ontwikkeling van de fietscultuur, strategische netwerkplanning, straatontwerp en het ontwerpen van kruispunten.’