fietsen / gedragsverandering / infrastructuur / mobiliteitsbeleid / mobiliteitskeuze / ov-beleid / toegankelijkheid / verkeersstromen / verkeersveiligheid

Wat wil jij dat Mobility as a Service (MaaS) voor ons gaat betekenen?

Is MaaS de grootste omslag in onze mobiliteit sinds de betaalbare auto of is het niet meer dan een hype? Ondanks dat we het er zoveel over hebben met elkaar zijn er weinig onderwerpen in onze sector waar meer verschillende definities en meningen over bestaan. Het jammere aan deze discussie is dat we vaak voorbijgaan aan de ontwikkeling die gaande is en de invloed die beleidsmakers hier al dan niet op zouden moeten uitoefenen. MaaS is namelijk een product van een ontwikkeling waar we niet omheen kunnen; de digitalisering van zo’n beetje alles.

In 1983 kwam de eerste mobiele telefoon op de markt. Deze kostte (rekening houdend met inflatie) € 6.500,- en kon maar een paar minuten bellen. Inmiddels heeft 93% van de Nederlanders een smartphone (waaronder sinds vorige week zelfs mijn vader) en doen we er van alles mee. Als ik een avond in Delft met vrienden afspreek plan ik mijn reis op mijn smartphone, check ik de weersverwachtingen, reserveer ik ermee bij een restaurant, open ik er een deelfiets mee om naar het restaurant toe te komen en achteraf regelen we het betalen via een app.

De digitale toegang tot allerlei diensten groeit enorm en dit geldt zeker ook voor mobiliteit. MaaS (of iets dat er op lijkt) komt er dus sowieso. Dit betekent niet meteen dat overheden er daarom hun handen vanaf kunnen trekken. Dit is het moment om na te denken over wat we willen dat MaaS wordt!

Als we MaaS volledig aan de markt overlaten is er bijvoorbeeld een grote kans dat ze zich zullen richten op de meest winstgevende doelgroep: de rijkere (vaak jonge) bevolkingsgroepen in de stad. Is dit prima of vinden we dat iedereen recht heeft op de digitale toegang tot mobiliteit? Hier moeten we het over hebben, net zoals we het nu ook al hebben over de toegankelijkheid van haltes en de beschikbaarheid van doelgroepenvervoer. En wat nu als ‘MaaS voor iedereen’ betekent dat mensen meer gaan reizen en er meer congestie en uitstoot ontstaat (bijvoorbeeld door een verschuiving van ov naar deelauto)?

Al met al ben ik blij met alle aandacht voor MaaS, maar laten we de discussie voeren over wat we willen dat MaaS voor impact gaat hebben in onze maatschappij. Dan kunnen we daarna bepalen hoe we daarvoor gaan zorgen.

Een plek waar dit al gebeurt, is Wenen. Naast uitstekend openbaar vervoer, uitgebreide deelmobiliteitsconcepten en een inspirerende aanpak voor gebiedsontwikkeling, zit ook MaaS hier flink in de lift dankzij de app WienMobil. Dit najaar organiseren we daarom een inspirerende studiereis naar Wenen voor Nederlandse professionals, ga je mee?

">

Robin Kleine

Adviseur mobiliteit

‘Allerlei ontwikkelingen en innovaties maken dat onze mobiliteit verandert. Deze innovaties variëren van datatoepassingen tot nieuwe manieren van samenwerken. Mijn doel is te zorgen dat veranderingen leiden tot duurzame mobiliteit en een prettige leefomgeving voor iedereen.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
oktober 2022

Visievorming

STOP!

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

Ov en flexvervoer in Denemarken - verslag studiereis

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
juni 2022

Participatie

Hoe maak je vraagafhankelijk vervoer toegankelijk?

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer