Tegenwoordig ligt de focus steeds meer op gebruik en minder op bezit. Wie koopt er nog cd’s? Muziek streamen is de nieuwe standaard. Kijken we naar onze mobiliteit, dan wil iedereen eigen keuzes maken wanneer en hoe het uitkomt. Langzaamaan zien we dat afgebakende vervoersmiddelen plaatsmaken voor een integraal mobiliteitssysteem. Passend bij de persoon en situatie. Maar vallen er geen reizigers buiten de boot?
Ik pak er twee voorbeelden uit, de regiecentrale in het contractvervoer en Mobility as a Service. De regiecentrale voor doelgroepenvervoer is populair. Deze centrale maakt een scheiding tussen het aannemen en plannen van ritten en de uitvoering van het vervoer. De centrale biedt de reiziger een mobiliteitsoplossing op maat aan. In het aanbod wordt gekeken naar een breder aanbod van diensten dan enkel het taxivervoer. Mobility as a Service, kortweg MaaS, koppelt mobiliteitsdiensten aan je agenda, zodat er een persoonlijk reisadvies van deur tot deur uitrolt. Als reiziger bezit je dan geen eigen vervoer meer, maar maak je gebruik van mobiliteitsdiensten. Geen kosten meer voor aanschaf of onderhoud. Wel op elk gewenst moment mobiel zijn. Een reiziger wil comfortabel, betrouwbaar, goedkoop, gemakkelijk en flexibel reizen van deur tot deur wanneer en hoe hij het wil. Dat begint met het plannen van je reis en het boeken bij derden. Onderweg krijg je alle gewenste of noodzakelijke ondersteuning. Het reisplan wordt continu geactualiseerd en geoptimaliseerd.
Beide vervoersconcepten richten zich op de integratie van vervoerswijzen, maar er zijn ook grote verschillen. De regiecentrale richt zich nu specifiek op de mensen met een indicatie voor doelgroepenvervoer. MaaS kent een meer commerciële benadering en zoekt de kansen bij de meest interessante doelgroepen voor de eigen businesscase (‘cherry picking’). Wie ontfermt zich over de groep die vanwege koopkracht, het ontbreken van bepaalde vaardigheden en/of bijvoorbeeld het wonen in een landelijk gebied geen gebruik kan maken van deze service? Ik zie dan ook graag dat reizen voor hen iets wordt om naar uit te kijken: een comfortabel en prettig onderdeel van de dag. En dat dit leidt tot meer participatie en aantrekkelijke, gezonde en bereikbare steden, dat is toch mooi meegenomen? Een interessante opgave voor de Beter Benutten regio’s om hier werk van te maken!
De Verkeersonderneming gaat voor mobiliteitsgeluk.(www.verkeersonderneming.nl)
Martijn van de Leur, projectmanager, adviseur en teamleider Mobiliteit & Ruimte
‘Ik droom van het hebben van impact. Impact op het schitterende bedrijf Mobycon, het bedrijf waar ik al ruim 20 jaar werk en waar mijn hart ligt. Impact op het waarmaken van de dromen van de mensen waar ik mee én voor werk. Impact op een duurzaam en veilig mobiliteitssysteem dat ook nog eens écht inclusief denkt en werkt.’