Mobility as a Service – MaaS – is al een aantal jaar een van de buzz-woorden in de mobiliteitswereld. Door sommigen verguisd als een hype, door anderen gezien als dé toekomst van de manier waarop we ons verplaatsen. Het is dan ook erg interessant om de eerste ervaringen en cijfers te zien over de ervaringen in Helsinki. MaaS wordt daar nu een aantal jaar aangeboden en Ingenieursbureau Ramboll publiceerde hierover ‘WHIMPACT, Insights from the world’s first Mobility-as-a-Service (MaaS) system’ https://ramboll.com/-/media/files/rfi/publications/Ramboll_whimpact-2019.
In het rapport beschrijft Ramboll het MaaS gebruik in Helsinki in 2018.
Het MaaS-aanbod in Helsinki bestaat uit ov, deelfietsen, taxi’s en deelauto’s, met voor de klant diverse aantrekkelijk geprijsde arrangementen. En, uiteraard, een slimme app waarmee al het vervoer gepland en gereserveerd kan worden. Maandelijks maakten 13.000 klanten gebruik van het MaaS-aanbod, wat in heel 2018 resulteerde in circa 3,8 miljoen ‘MaaS-ritten’. Is dit veel? Nee, niet echt, want 3,8 miljoen verplaatsingen komt overeen met 1% van het totaal aantal verplaatsingen dat in Helsinki met het ov werd afgelegd.
Wat verder opvalt is dat van alle 3,8 miljoen MaaS-ritten ruim 95% met het ov zijn gemaakt. Andere modaliteiten spelen dus min of meer een rol in de marge. Taxi scoorde 3,75% van alle ritten en de fiets 1%.
De eerste les lijkt dan ook te zijn, dat een succesvol MaaS-aanbod vooral kan bestaan dankzij een goed ov-systeem als de ruggengraat van MaaS.
De onderzoekers van Ramboll concluderen dan ook ‘MaaS does not change the transport system itself; rather, it facilitates a more dynamic and inclusive use of the existing one’.
‘Strategieën wil ik tactisch en praktisch overbrengen. Ik bijt me vooral vast in verkeer- en vervoersprocessen waarbij een verscheidenheid van belangen en belanghebbenden in het geding zijn. Als teamspeler draag ik actief bij aan oplossingen en sta ik open voor ideeën van anderen.’