anderhalvemeter / fietsen / fietsers / lopen / nieuwe normaal / voetgangers / weginrichting

Lopen en fietsen op 1,5 meter is de nieuwe normaal

Maandag 20 april 2020, publiceerde het KIM haar onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op onze mobiliteit. En wat blijkt – naast veel andere effecten – dat we relatief meer zijn gaan lopen en dat de gemiddelde loop- en fietsafstanden zijn gestegen.

De stijging van het lopen komt met name doordat men vaker een blokje om loopt. En als je buiten om je heen kijkt, dan kun je dat met eigen ogen zien. Er zijn veel mensen op straat, wandelend, fietsend en ook veel hardlopend. Dagelijks en laagdrempelig bewegen als alternatief voor de sportschool en om tussen het videovergaderen en kinderen verzorgen nieuwe energie op te doen. Een prima ontwikkeling en mogelijk blijvend. Want volgens het KIM wil 20% structureel meer gaan lopen en fietsen dan voor de coronacrisis.

Maar wat buiten ook opvalt is dat het 1,5 meter afstand houden op straat momenteel nog niet makkelijk is. Fiets- en voetpaden zijn te smal om elkaar veilig te kunnen passeren. En nog meer dan voorheen wordt openbare ruimte gebruikt door geparkeerde auto’s, zodat naast de stoep en het fietspad weinig ruimte is om uit te wijken.

We merken dan ook dat in veel steden – in het buitenland nog meer dan in Nederland – druk wordt gezocht naar maatregelen om op verantwoorde wijze meer ruimte te creëren voor fietsers en voetgangers. Rijstroken worden (tijdelijk) omgebouwd naar ruimte voor fietsers en voetgangers. Dit maakt het niet alleen mogelijk om de 1,5 meter afstand te houden, maar maakt het lopen en fietsen ook aantrekkelijker. Goede stappen dus die navolging verdienen. Met als lonkend perspectief dat ook wanneer de coronabeperkingen worden verminderd er meer gelopen en gefietst wordt. Welke gemeenten willen hier met ons mee aan de slag gaan?

">

Otto Cazemier

Strategisch adviseur mobiliteit

‘Strategieën wil ik tactisch en praktisch overbrengen. Ik bijt me vooral vast in verkeer- en vervoersprocessen waarbij een verscheidenheid van belangen en belanghebbenden in het geding zijn. Als teamspeler draag ik actief bij aan oplossingen en sta ik open voor ideeën van anderen.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer