fietsers / gedrag / parkeren / ruimte / voetgangers

Laten we ruimte maken voor de voetganger in onze woonstraten

Het coronavirus heeft Nederland en de wereld in haar greep. Door de maatregelen om het verspreiden van het virus in te dammen krijgen wij allemaal te maken met nieuwe uitdagingen en dilemma’s. Heel veel mensen geven gelukkig gehoor aan de maatregelen van het kabinet. We werken zoveel als mogelijk thuis en het is fantastisch om te zien hoe we de communicatie tussen elkaar weten te organiseren. Complimenten daarvoor!

 

Het effect van de maatregelen is zichtbaar in ons werkveld. Het is veel rustiger op de weg met minder verkeersongevallen en een schonere lucht tot gevolg. Verder is het juist goed om te fietsen. Door te fietsen blijf je niet alleen op afstand van anderen, maar loop je ook minder risico om besmet te worden en sterk je je longen. Ook is het gezond om te wandelen in de frisse lentelucht. Uiteraard wel met een afstand van 1,5 meter tot elkaar en niet in groepjes.

Hier zit juist ook een grote uitdaging voor ons allen. Stoepen in onze woonstraten zijn vaak erg smal gedimensioneerd. Wanneer er ook nog eens fietsen gestald staan en auto’s direct langs de stoep geparkeerd staan wordt de ruimte verder beperkt. De parkeerdruk in deze straten zal door alle thuisblijvers hoog zijn. Het is in deze situatie vaak onmogelijk om elkaar met een afstand van 1,5 meter te kunnen passeren. Ondanks het gegeven dat er veel minder verkeer is, is het niet veilig om op straat te gaan lopen. Én, het wordt nog moeilijker als je bijvoorbeeld in een rolstoel zit, een rollator gebruikt om je te kunnen verplaatsen of met je kind in de wandelwagen op pad bent.

De ruimte in onze woonstraten staat onder druk. Een mogelijke oplossing hiervoor is het uit de straat halen van auto’s voor een langere tijd. We hebben deze auto nu toch nauwelijks nodig, nietwaar? Kunnen we auto’s op een grotere afstand van onze woning parkeren en hiermee ruimte creëren in onze woonstraten? We kunnen inwoners hier over informeren en ruimte geven om mooie initiatieven van de grond te krijgen. Kost geen geld en slechts een beetje tijd. In de grotere steden kunnen we vergunninghouders faciliteren door het parkeren in rustige parkeergarages gratis te maken. We laten op deze manier zien dat we juist in deze tijd beschikken over veel creativiteit. Zullen dit gewoon eens gaan doen?

 

">

Martijn van de Leur

Managing director

‘Ik droom van het hebben van impact. Impact op het schitterende bedrijf Mobycon, het bedrijf waar ik al ruim 20 jaar werk en waar mijn hart ligt. Impact op het waarmaken van de dromen van de mensen waar ik mee én voor werk. Impact op een duurzaam en veilig mobiliteitssysteem dat ook nog eens écht inclusief denkt en werkt.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer