Door de Buurtvlinder blijft iedereen in Groningen Zuid mobiel

In zijn vrije tijd is Matthijs Dekker, adviseur onderzoek bij Mobycon, vrijwillig chauffeur bij Stichting De Buurtvlinder. Als jongste binnen de groep chauffeurs geeft hij graag een inkijkje in wat De Buurtvlinder voor de bewoners van Groningen Zuid doet.

Een afspraak bij de kapper, even een boodschapje doen bij de supermarkt of een bezoek aan de dokter. Het zijn vaak korte ritjes die niet voor iedereen even vanzelfsprekend zijn. Voor mensen zonder auto, die minder mobiel zijn of niet veel budget hebben, is vervoer regelen vaak lastig. Daar brengen ze bij De Buurtvlinder verandering in. Deze stichting verzorgt in enkele wijken in Groningen Zuid ritjes van A naar B voor iedereen die dat wil. Zo kan iedereen blijven meedraaien in de maatschappij. 

Wat doet De Buurtvlinder?

Stichting De Buurtvlinder bestaat sinds 2021 en verzorgt in Groningen Zuid ritjes van A naar B voor slechts € 1,- per persoon, per enkele reis. Iedereen die wil reizen binnen Groningen Zuid kan gebruik maken van de Buurtvlinder. De chauffeurs halen bewoners voor de deur van hun woning op en zetten ze bij hun eindbestemming af. Daarmee is het vervoer voor iedereen goed toegankelijk. In de praktijk zijn het vooral de oudere mensen in de wijken die het vervoer gebruiken. De jongere doelgroepen kiezen toch vaak voor andere vervoermiddelen. 

Hoe komt De Buurtvlinder aan voldoende vrijwilligers?

Een aantal maanden geleden zag ik een advertentie over Stichting De Buurtvlinder in de krant. Toevallig was ik op dat moment nog op zoek naar vrijwilligerswerk. Na het zien van de advertentie ging het snel. Veel van de andere chauffeurs komen bij het buurtcentrum vandaan waaruit de stichting is ontstaan. 

Training kreeg ik niet. Dat is ook niet nodig. We rijden met een Fiat Doblo busje met plek voor maximaal vier personen. Een speciaal rijbewijs is dus ook niet nodig. Voor het eerste ritje is het eventueel wel mogelijk om een proefritje te maken met de bus. 

Hoe kijkt De Buurtvlinder naar de toekomst?

Momenteel rijdt De Buurtvlinder maar een paar dagen per week door de wijken in Groningen Zuid omdat er te weinig chauffeurs zijn voor meer ritjes. Stichting de Buurtvlinder is aan het kijken of en wanneer het weer mogelijk is op te schalen naar vijf dagen per week. 

Ik vind het werk als vrijwillig chauffeur heel dankbaar werk. Tijdens mijn ritjes maak ik graag een praatje met iedereen. Dat mensen door De Buurtvlinder weer actief kunnen deelnemen aan de maatschappij, is een fijne gedachte. Ik ervaar dat ik echt iets toevoeg aan hun leven. 

Wil je meer weten over andere vormen van publieke mobiliteit in Nederland? Schrijf je dan hier in voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de vele ontwikkelingen!

">

Matthijs Dekker

Adviseur onderzoek

‘Verkeer en vervoer is een ontzettend breed onderwerp. Het is belangrijk om met gedegen onderzoek oplossingen voor mobiliteitsvraagstukken zo goed mogelijk te onderbouwen. Met de toenemende beschikbaarheid van data zie ik een mooie kans om vraagstukken nog gerichter op te lossen.’

Gerelateerd

blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

De Franse lappendeken van flex-systemen

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

Is de bus de dupe van 30 km/uur?

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
januari 2023

Publieke mobiliteit

Wat is het nou OV of ov?

lees meer
blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

De data-gedreven parkeeropgave

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

Erf2.0

lees meer