Biking4U / fietslessen / train-de-trainer

675 potentiële nieuwe fietsers in Italië met Biking4U

Toen Shelley in het voorjaar aan mij vroeg of ik mee wilde werken aan het project Biking4U in Milaan, sprong ik een gat in de lucht. Wat is leuker dan een fietsstimulerend project te mogen verzorgen in de stad waar je bent opgegroeid ?

Train-de-trainer

In opdracht van de Nederlandse ambassade in Italië en Legambici hebben we geïnteresseerde (potentiële) fietsdocenten getraind in het geven van fietslessen. Door middel van twee train-de-trainer trainingen. Eén hebben we online verzorgd vanuit onze Mobycon studio en de ander fysiek in het centrum van Milaan bij Cascina Nascosta, het kloppend hart van Legambiente Lombardia. Daarbij ontvingen de fietsdocenten de Biking4U lespakketten, die we voor deze gelegenheid hadden vertaald in het Italiaans. Aan de hand van het lespakket en de trainingen hebben de fietsdocenten alle middelen voorhanden om zelf aan de slag te gaan en niet-fietsers op een speelse en veilige wijze bekend te maken met de fiets.

Legambiente is een belangrijke onafhankelijk milieuorganisatie in Italië. Legambici is het deel van Legambiente dat zich bezighoudt met fietsen en actieve mobiliteit. Actieve mobiliteit levert ten opzichte van individueel autogebruik een positieve bijdrage aan schone lucht, minder uitstoot van CO2 en leefbare openbare ruimte. Zoals op veel plekken in de wereld gaf de pandemie ook in Italië stof tot nadenken. Met dit soort organisaties kan het bijna niet anders dan dat we meteen een klik hadden en goed konden samenwerken. Als lezer weet je nu al dat dit verhaal een happy end heeft.

Enthousiaste aanmeldingen

We waren positief verrast hoe snel onze opdrachtgevers zoveel enthousiaste trainers bij elkaar hadden gekregen. Allen zeer actief in de fietswereld, superfanatiek en heel nieuwsgierig naar het lespakket Biking4U. Het benadrukte ook de opkomst en het belang van duurzame en actieve mobiliteit in Milaan en de rest van Italië. Het lespakket van Biking4U werd getoond en besproken bij de online training. Verder zijn de verschillen en overeenkomsten tussen fietseducatie in Nederland en Italië besproken en kregen alle participanten de opdracht om na te denken over hen eigen trainingsstijl. Dit leverde direct veel vragen en gesprekken op en ontbrak het niet aan onderlinge discussie.

Voor de tweede sessie zijn Shelley en ik op een vroege vrijdagochtend richting Milaan vertrokken met 30 kg lesmateriaal ‘LaBiciXte, de Italiaanse versie van Biking4U.

We hebben die dag zelf deze mega zware koffer – inclusief defect wieltje – naar de locatie van de training gebracht (Shelley nog bedankt voor het meesjouwen) en samen met Federico del Prete van Legambici alles klaargezet voor de training van de volgende dag.

De praktijk

Zaterdagochtend zijn we, uiteraard met de elektrische deelfiets, door Milaan gesjeesd richting de trainingslocatie. Daar gingen we van start met een interactief, inhoudelijk goed gevuld en gevarieerd programma.

We hebben verteld over verschillende manieren van leren, het faciliteren en het uitwisselen van ervaringen. Zoals: hoe zorg je ervoor dat niet-fietsers bekend raken met de fiets of wat doe je als iemand emotioneel wordt (positief of negatief) door het maken van de eerste fietsmeters. Natuurlijk hebben we het lespakket Biking4U doorgenomen.

In het lespakket staan de volgende onderdelen centraal: het belang om het tempo van de deelnemer te volgen, het maken van kleine stappen in het leerproces, de successen te vieren en het plezier in het fietsen de ruimte te geven. Omdat we veel leren uit de praktijk, naast het luisteren naar de theorie, bestond de training voor een groot deel uit concrete casussen.

In groepjes, nu met fietsen, zijn we aan de slag gegaan met het oefenen van het leren fietsen. De deelnemers hebben we uitgedaagd en gestimuleerd om aan de hand van het lespakket met een rollenspellen aan de slag te gaan. Dit resulteerde in uitdagende situaties, komische momenten én met name nuttige feedback en ervaringen. Op deze manier hebben de deelnemers ervaren hoe uitgebreider de praktijk is ten opzichte van de theorie.

Ondanks de november kou en wat regen, waren de deelnemers weer zeer betrokken en actief bij de discussies en zeer fanatiek tijdens de praktijkoefeningen.

Aan het eind van de middag hebben we aan alle 27 deelnemers een welverdiende train-de-trainer diploma mogen uitreiken. Elke deelnemer heeft daarnaast het lespakket LaBiciXte gekregen met voldoende materiaal om fietslessen aan 25 personen te kunnen geven.

De rekensom

Het doel van deze exercitie: het fietsgebruik stimuleren onder niet-fietsers. Door trainingen en het lespakket Biking4U aan te bieden resulteert dit in 27 trainers die allemaal beschikken over LaBiciXte met materialen voor 25 personen wat weer 675 nieuwe fietsers als gevolg heeft… ik ga weer een gat in de lucht springen.

Binnenkort komt de website LaBiciXte.it online, waardoor het mogelijk is om (extra) lespakketten te bestellen… nog meer fietsers!!!

Natuurlijk was dit alles niet mogelijk geweest zonder de fijne samenwerking met Nicole Hablé van de Nederlandse ambassade en Federico del Prete van Legambici/Lgambiente.

Ook geïnteresseerd in een Biking4U train-de-trainer sessie? Neem dan contact met ons op via info@biking4u.nl.

En deze ervaringen zijn we ook rijker geworden:
Tegenwoordig fietsen er veel meer mensen in Milaan dan vroeger, is de warme chocolade zoals in Italië geserveerd heel anders dan ‘onze’ warme chocomel en vooral verslavender, is pizza belegd met palmkool een aanrader en kun je heel goed lachen en livemuziek luisteren met opdrachtgevers, maar dat laatste wisten we eigenlijk al.

Met dank aan Michelle Maggi voor de foto’s.

">

Giorgia Berrevoets

Grafisch ontwerper

‘Goede grafische ontwerpen vertellen een verhaal en komen overeen met het doel van een idee of product. In mijn werk zoek ik altijd de ideale mix van creativiteit en functionaliteit. Goed design spreekt voor zich.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer