gedragsverandering

Wel of geen beloning voor spitsmijden?

Binnen Mobycon vindt een fundamentele discussie plaats over beloningen voor spitsmijden. Sommige collega’s maken er dankbaar gebruik van en zeggen: ‘handig, 175 euro zonder er iets voor te moeten doen’. Maar tegengeluid is er ook. Zo is er een collega die het een schande vindt dat we als samenleving geld geven aan mensen die anders met hun auto in de file blijven staan, terwijl er geld tekort is voor onder meer de zorg en het onderwijs.

Ook ik heb gevoelsmatig weerstand tegen deze vorm van beloning. Je beloont immers mensen die slecht gedrag vertonen (files veroorzaken), zodra ze daarmee ophouden. Als je nooit files veroorzaakt, omdat je altijd op de fiets, met het openbaar vervoer, buiten de spits of helemaal niet reist, krijg je deze beloning niet. Vergelijk het met kinderen die troep veroorzaken. Ze krijgen een snoepje als ze opruimen, terwijl kinderen die nooit troep maken niets krijgen. Dat voelt niet goed.

Toch heiligt het doel de middelen. Uit onderzoek blijkt dat 50 procent van de ex-filerijders de files blijven mijden. Ook wanneer de beloningsactie is gestopt. Dat is dus best effectief. Daarom kies ik eerder voor beloningsacties, dan voor het bijbouwen van extra infrastructuur om de filerijders nog meer te faciliteren. Extra infrastructuur is niet alleen veel kostbaarder, het versterkt de vicieuze cirkel van externe effecten van mobiliteit.

Hoe we het systeem eerlijker kunnen maken? Geef iedereen die geen auto bezit een belastingaftrek van bijvoorbeeld 500 euro. Dat ondersteunt duurzame mobiliteit en is een mooie beloning voor de fietsers en ov-reizigers.

Otto Cazemier, senior adviseur & teamleider collectieve mobiliteit

">

Otto Cazemier

Strategisch adviseur mobiliteit

‘Strategieën wil ik tactisch en praktisch overbrengen. Ik bijt me vooral vast in verkeer- en vervoersprocessen waarbij een verscheidenheid van belangen en belanghebbenden in het geding zijn. Als teamspeler draag ik actief bij aan oplossingen en sta ik open voor ideeën van anderen.’

Gerelateerd

blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

Door de Buurtvlinder blijft iedereen in Groningen Zuid mobiel

lees meer
blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

De Franse lappendeken van flex-systemen

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

Is de bus de dupe van 30 km/uur?

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
januari 2023

Publieke mobiliteit

Wat is het nou OV of ov?

lees meer
blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

De data-gedreven parkeeropgave

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

Erf2.0

lees meer