auto-onafhankelijk / e-bike / elektrisch rijden / fietsen

‘Op de fiets bedenk ik nieuwe gerechten’

Torenhoge onkosten, zoals een uitlaat die vervangen moest worden en een kapotte motor. De reparatiekosten aan mijn auto rezen de pan uit. Op een bepaald moment had ik er zo’n genoeg van, dat ik mijn auto heb ingeruild voor een elektrische fiets. Nu fiets ik zes dagen per week twee keer per dag van en naar het werk. Als chef-kok werk ik onregelmatig en pendel ik heen en weer voor lunch en diner. Snel en betrouwbaar vervoer is dan heel belangrijk.

Eerlijk is eerlijk. Fietsen is niet direct een hobby van me. De hoge autokosten waren doorslaggevend om het roer om te gooien. Dat ik hiermee het milieu spek, is mooi meegenomen. Fietsen bevalt me beter dan vooraf gedacht. Mijn fietsroute gaat door een prachtig akkerland, waar allerlei groenten geteeld worden. Heel inspirerend voor mijn vakgebied. Onderweg laat ik mijn creativiteit dan ook de vrije loop. Als ik bijvoorbeeld asperges omhoog zie steken, dan verzin ik daarmee meteen een gerecht. Op de fiets borrelen de ideeën voor nieuwe gerechten vanzelf op. Ook heeft elk seizoen z’n eigen karakter. In de winter ruik je de open haard en in de lente de bloemen die in bloei staan.

Elk ritje duurt ongeveer een kwartier. Dagelijks zit ik dus een uur op de fiets. Elektrisch fietsen kost weinig inspanning, toch trap ik altijd fanatiek mee om lekker in beweging te blijven. Daardoor voel ik me conditioneel beter en ben ik al zeker vijf kilo kwijt. Regen maakt de dagelijkse fietstocht minder aantrekkelijk, daarom spaar ik voor een elektrische auto. Op druilerige dagen kan ik dan de elektrische auto pakken, wat duurzamer en economischer is dan een benzineauto. Maar met mooi weer spring ik zeker op de fiets. Behalve dat het geen geld kost, komt mijn geest tot rust. Uiteindelijk bedenk ik de meest fantastische gerechten als ik door de natuur van en naar het restaurant fiets.

Clive Jarratt, chef-kok restaurant Joske in Sint-Michielsgestel.

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer