fiets / fietsen / gedragsverandering / infrastructuur / lopen / mobiliteitskeuze / mobiliteitswensen / openbaar vervoer / toegankelijkheid / verkeersstromen / verkeersveiligheid

Mobiliteitsgeluk voor iedereen

Zoals jullie inmiddels waarschijnlijk wel weten ben ik sinds oktober 2015 actief bij De Verkeersonderneming in Rotterdam. Eind 2016 zijn we als team door onze inspirerende programmamanager Hans Stevens uitgedaagd om onder de kerstboom na te denken over ‘het rendement van geluk’ in relatie tot mobiliteit. En binnen dit proces is de term mobiliteitsgeluk geboren. Ik werd hier direct door ‘geraakt’ en had een groot verlangen om meer te weten te komen over dit onderwerp. Dat verlangen is er nog steeds!

In de visie van De Verkeersonderneming heeft mobiliteit 3 kanten: een economische, een culturele en een sociale kant. De economische kant gaat over grote groepen mensen van a naar b brengen tegen zo laag mogelijke kosten (de dikke vervoerstromen). Mobiliteit heeft ook een culturele kant, we hebben het dan over de beleving van infrastructuur en de mogelijkheid daarmee een bijdrage te leveren aan de stad en de omgeving. We zijn hier als bewoners trots op en bezoekers zijn er nieuwsgierig naar. Trots en benieuwd, hele andere woorden dan sober en doelmatig. Er is ook een groep die gehinderd wordt door een te beperkte mobiliteit om activiteiten als zorg, werk, onderwijs, sociale contacten te bereiken. We spreken dan over de sociale kant van mobiliteit. Bij De Verkeersonderneming pleiten wij ervoor om verder te kijken dan de dikke vervoersstromen. We willen de mens daadwerkelijk centraal stellen in het mobiliteitsbeleid. Als overheid en als verkeerskundige moet je werken aan alle drie de facetten van mobiliteit: de economische, de culturele en de sociale. Pas dan zet je de mens centraal, sluit je niemand uit, werk je aan de beleving van de reis en daarmee uiteindelijk aan (mobiliteits)geluk. Ik word gelukkig van deze visie!

Om te bepalen wie er mobiliteitsgeluk heeft – of juist niet – en wat er nodig is om het te krijgen, hebben we de Mobiliteitsgeluk Index ontworpen. Wij hebben ons laten inspireren door de Index van het Bruto Nationaal Geluk van Bhutan. Op basis van vragen en indicatoren willen we voor verschillende leeftijdscategorieën vaststellen of mensen mobiliteitsgeluk hebben of nog niet. En zo niet, wat is er dan nodig is om mobiliteitsgeluk te ervaren? Wat helpt om het geluk te vergroten?

Geluk is iets persoonlijks en we gaan dit niet bepalen voor eenieder. De condities om te kunnen streven naar het eigen mobiliteitsgeluk, daar kunnen we wel aan werken. Sterker nog, hier moeten we aan werken! Hoe? Dat volgt in een volgende blog 😉

Mijn oproep aan alle verkeerskundigen in Nederland in de tussentijd: treed uit je comfortzone, stort je in het onbekende en experimenteer, reflecteer, leer en ga door!

Benieuwd naar de Mobiliteitsgeluk Index? Kijk eens op de website www.mobiliteitsgelukindex.nl. Wil je meer weten over mobiliteitsgeluk of de -index? Neem dan vooral even contact met De Verkeersonderneming of met mij op!

 

">

Martijn van de Leur

Managing director

‘Ik droom van het hebben van impact. Impact op het schitterende bedrijf Mobycon, het bedrijf waar ik al ruim 20 jaar werk en waar mijn hart ligt. Impact op het waarmaken van de dromen van de mensen waar ik mee én voor werk. Impact op een duurzaam en veilig mobiliteitssysteem dat ook nog eens écht inclusief denkt en werkt.’

Gerelateerd

blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

‘Het voelt als morele verplichting om iets aan mobiliteitsarmoede te doen’

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
mei 2022

Verkeersveiligheid

Vals alarm in de wereld van rotondes!

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

Veilige Weg naar School

lees meer
blog
mei 2022

Visievorming

Vraag eerst de bewoners naar hun mobiliteitsbehoeften

lees meer
blog
april 2022

Verkeersveiligheid

10.000 fietsuren voordat een kind het verkeer in mag?

lees meer
blog
februari 2022

Visievorming

Online participatie met het Mobycon-platform

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
november 2021

Participatie

Mobiliteitsdonutspel

lees meer