carpoolen / gedragsverandering / openbaar vervoer / ov-app

Carpoolen als verlengstuk van openbaar vervoer

De wegen zijn vol met voertuigen, maar leeg van mensen. Reden te meer om in te zetten op carpoolen. Op die manier kan de bestaande wegcapaciteit efficiënter worden benut. Over de jaren heeft het fenomeen carpoolen zich steeds meer ontwikkeld. En inmiddels bestaat het in vele soorten en maten. Zoals fysieke carpoolinfrastructuur en dynamische carpoolplatforms. Daarover kregen we tijdens ons recente bezoek aan Parijs meer te horen, van carpoolplatform Karos en het departement Seine-et-Marne.

Speciale carpoolstrook

Carpoolen is een sterke groeimarkt in Frankrijk, mede veroorzaakt door hoge brandstofprijzen en grote investeringen van de Franse overheid. Zo is er een budget van 50 miljoen beschikbaar gesteld om lokale overheden te ondersteunen bij de ontwikkeling van carpoolinfrastructuur. Denk bijvoorbeeld aan de aparte carpoolstroken in Frankrijk, waar je alleen gebruik van mag maken als je met minimaal 2 personen in de auto zit. De investeringen van de Franse overheid leidden direct tot een enorme toename in carpoolritten, dat zagen ze ook in de cijfers van Karos. Er zit dus toekomstmuziek in!

Carpoolen plannen via ov-app

En er is meer. In Frankrijk is er volgens de French Mobility Law ook ov-budget beschikbaar voor carpoolritten. Zo kun je van je Navigo-pass (de Franse ov-chipkaart) gebruikmaken om te carpoolen. Passagiers betalen een klein percentage, chauffeurs ontvangen daarnaast een bijdrage van de gemeente, vervoerautoriteit of werkgever al naar gelang de prikkel die deze partijen graag toevoegen. De nationale overheid legt daar met haar investeringen ook nog eens in bij.

Ook in de app van Karos is het openbaar vervoer volledig geïntegreerd. Daarmee is carpoolen in Frankrijk écht een verlengstuk van het openbaar vervoer. Waar zonder carpoolen 36% van de regio Parijs (exclusief de stad Parijs) wordt gedekt met het openbaar vervoer, is dat inclusief de opties voor carpoolen 91%. Niet voor niets zoeken ook ov-partijen de samenwerking met partijen als Karos op.

Figuur 1 Impressie van het plannen van een carpoolrit in de Karos app, waarbij ook ov-opties worden getoond (bron: Karos)

Bonus voor nieuwe chauffeurs

Zodra er genoeg kritische massa is, kan carpoolen succesvol zijn. De zekerheid dat er altijd een rit beschikbaar is voor jou, maakt de dienst aantrekkelijk. Slimme samenwerkingen met grote bedrijven kunnen helpen dit volume te creëren. Ook is er vanuit de nationale investeringen €100 bonus beschikbaar voor nieuwe chauffeurs. Dat blijkt te werken om mensen over de drempel te helpen: het behoud van eerste gebruikers en chauffeurs is hoog zodra mensen het een keer geprobeerd hebben. En om er zeker van te zijn dat je een rit terug hebt is er een gegarandeerde thuisbrengservice, die in de praktijk niet veel nodig blijkt te zijn. Dynamische carpoolplatforms maken daarnaast gebruik van AI-technologie om (nog) beter in te kunnen spelen op jouw persoonlijke reisgedrag en -behoeften.

Positief beïnvloeden

In het meer landelijke departement Seine-et-Marne, ten oosten van Parijs, wordt ook ingezet op carpoolen. Hoewel Karos aantoonde dat carpoolinfrastructuur voor hen geen absolute voorwaarde is, zet het departement hier wel op actief in. Seine-et-Marne is er namelijk van overtuigd dat een goede carpoolinfrastructuur (denk aan carpoolplaatsen en carpoolstroken) de basis legt voor de lange termijn. Op die manier zijn ze niet afhankelijk van commerciële carpoolaanbieders zoals Karos. Door carpoolen vanuit de openbare ruimte beter te faciliteren worden de voorwaarden geschapen voor een breed scala aan carpoolaanbieders en hopen ze ook de cultuur en het gedrag positief te beïnvloeden.

Verlengstuk openbaar vervoer

Dat er ook voor onze lage landen toekomstmuziek in kan zitten blijkt wel uit de enthousiaste reacties vanuit de delegatie waarmee we het verhaal van Karos en Seine-et-Marne mochten aanhoren. Zeker in meer landelijke gebieden kan carpoolen ook in Nederland een mooi verlengstuk bieden van het openbaar vervoer. Zelfs als slechts een klein deel van Nederland er wat vaker voor open staat om de auto met een vreemde te delen kunnen we al aanzienlijk resultaat behalen. Het helpt daarbij als de grote ov-partijen carpoolen ook echt als onderdeel van hun eigen product zien. De app neemt voor de gebruikers veel drempels weg en er valt een leuk zakcentje te verdienen als chauffeur. Dus, stap jij ook eens wat vaker niet alleen de auto in?

Meer weten over carpoolen of heb je hier zelf een mening over? Laat het vooral weten!

De presentatie van Karos en Seine-et-Marne waren onderdeel van een 3-daagse studiereis georganiseerd door Forseti en Mobycon. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor een studiereis op maat voor jouw team of organisatie? We vertellen je graag meer!

">

Mirjam de Bok

Adviseur mobiliteit

‘De invloed van mobiliteit op onze samenleving is groot. Niet het blik maar de mens moet centraal staan als we ons bezig houden met de inrichting van openbare ruimte en vormgeving van mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsvraagstukken bekijk ik integraal met oog voor de menselijke factor.’

Gerelateerd

blog
april 2024

Publieke mobiliteit

Het belang van toegankelijke ov-haltes: een nieuwe stap vooruit

lees meer
blog
maart 2024

‘Tijdens veldwerk kom ik op de mooiste plekjes van Nederland’

lees meer
blog
maart 2024

Participatie

Nieuw rapport: De kwaliteit van lopen en fietsen verbeteren in steden

lees meer
blog
februari 2024

Ruimte & verkeer

Verkeerskundige onderbouwingen maken woningbouwambitie mogelijk

lees meer
blog
augustus 2023

Participatie

Een krachtige krachtenveldanalyse: zo breng je zorgvuldig stakeholders in beeld

lees meer
blog
juli 2023

Participatie

Inclusieve(re) participatie – hoe doe je dat?

lees meer
blog
juni 2023

Publieke mobiliteit

Tariefinning in het vooruitzicht van geïntegreerde mobiliteit

lees meer
blog
juni 2023

Participatie

De participatiefabriek: een inkijkje in onze aanpak

lees meer
blog
mei 2023

Ruimte & verkeer

Groen licht voor de aanpak van grijze wegen

lees meer