auto-onafhankelijk / fiets / studiereis

Bezoek van de Heinrich-Böll-Stiftung

De ervaring van vorig jaar heeft Heinrich-Böll-Stiftung doen besluiten om weer een fietsstudietoer te plannen in Utrecht en Houten. Een meerdaagse toer, waarvan Mobycon de eerste dag mocht verzorgen. 

Ze wilden ervaren of de beroemde fietspaden hun belofte waarmaken en of de Nederlandse ecologische stedelijke transformatie een succes is. Als onderdeel van deze toer bracht een groep van 20 personen op woensdag 27 juli een bezoek aan Utrecht en Houten. Onze collega’s namen ze mee op de fiets door Utrecht en fietsstad Houten. We begonnen in Utrecht bij de grootste fietsenstalling ter wereld – 12.500 fietsparkeerplaatsen! Van daaruit vervolgden we onze weg door het oostelijk deel van Utrecht met onder andere:

  • De onlangs gerestaureerde Catharijnesingel, die het centrum van Utrecht weer omringt met water en groen in plaats van auto’s;
  • Het drukke fietspad Vredenburg, welke op dat moment eigenlijk vrij rustig was;
  • Meerdere fietsvoorrangsstraten en andere herinrichtingen van bestaande wegen waar fietsers een groter deel van de straat hebben gekregen;
  • Park Oosterspoorbaan, een voormalige spoorlijn die is omgetoverd tot een park waar men kan fietsen en wandelen.

De fietstoer werd vervolgd richting Houten, om de ontwikkelingen op het gebied van fiets, waar Houten wereldwijd om bekend staat, te ervaren. De stad heeft een autoluwe hoofdverkeersstructuur, waardoor je niet met de auto van de ene naar de andere wijk kunt rijden maar altijd via de rondweg moet. Fietsen is een makkelijkere en snellere manier om je in Houten te verplaatsen. Samen met de goede treinverbinding vormt dit sterke fietsnetwerk een goede concurrent voor de eigen auto.

De groep ervaarde ook dat dit niet meteen betekent dat inwoners van Houten geen auto’s meer bezitten en/of gebruiken. Daarnaast worden de gescheiden fietspaden gedeeld door zowel (snelle als langzame) fietsers als brommers. Deze snelheidsverschillen zorgen voor uitdagingen, met name voor de verkeersveiligheid. Dus ook in de ‘fietsenhemel’ Houten is nog genoeg te verbeteren! Toch hebben ze genoten van het fietsen door de veilige en rustige plaats en keerden al fietsend terug naar Utrecht.

De deelnemers hadden ruim de gelegenheid voor het stellen van vragen. Ze lieten zich inspireren door de manier waarop het dagelijks leven op de fiets er in Utrecht en Houten uitziet en zagen de mogelijkheden voor stedelijke herontwikkelingen waarbij fietsers meer prioriteit krijgen. Vanaf hier fietste de groep via de Dafne Schippers fietsbrug, langs een basisschool verder richting Gouda voor hun toer de volgende dag. Met genoeg stof tot nadenken op zak en voor herhaling vatbaar volgend jaar!

Gerelateerd

auto-onafhankelijk / fiets / studiereis

Deelmobiliteit, ouderen en participatie

Annelot van Mourik had haar afstudeerstage bij Mobycon met als onderwerp ‘Deelmobiliteit, ouderen en participatie: het belang van effectieve participatiemethoden voor toegankelijke deelmobiliteit voor ouderen’. 

auto-onafhankelijk / fiets / studiereis

De #fietsketting Cycling out of Poverty (CooP Africa)

De fietsketting van Cycling out of Poverty (CooP Africa) kwam deze keer bij Angela van der Kloof terecht. Als het over fietsen en dan vooral het mogelijk maken van fietsen gaat is Angela dé aangewezen persoon.

auto-onafhankelijk / fiets / studiereis

Woonwijken zonder auto's is de toekomst

Ook Vastgoed Actueel is geïnteresseerd in de autoluwe visie van Alex Roedoe. Terecht, want in de toekomst zullen we met name in woonwijken anders om moeten gaan met de ruimte én mobiliteit.