duurzaam reizen / trein / vakantie / vliegschaamte

De vliegschaamte voorbij

We hebben dit rare jaar allemaal grote digitale stappen vooruit gemaakt. We vergaderen online, volgen online workshops, lessen, congressen, concerten en nog veel meer. Ook Mobycon doet hieraan mee met het rijke aanbod van webinars vanuit Mobycons studio.

Maar als het op vakantie aankomt willen we er allemaal nog graag ‘ouderwets’ fysiek op uit. Wel zoveel mogelijk op een duurzame manier, vooral als het reizen binnen Europa betreft. Een beetje vliegschaamte* wegwerken kan geen kwaad, zeker vanuit het duurzame standpunt kunnen we de komende generatie niet opzadelen met de consequenties van ons gemak.

Dus ging ik met mijn man en twee kinderen op vakantie met de trein naar mijn moeder in Noord-Italië. Er was geen andere keus. Ik had mijn moeder lange tijd niet kunnen zien en nog belangrijker haar moestuin had te veel courgettes geleverd. We moesten nou eenmaal helpen om deze op te eten, we konden niet anders!

De voordeligste manier om deze treinreis te boeken was door Interrail-tickets te kopen die je het recht geven om vier dagen per trein te reizen binnen één maand. Met deze kaartjes in onze rugzakken zijn we vroeg in de ochtend vertrokken vanuit Delft om een lange dag in de trein te ervaren. Inclusief vier keer overstappen eindigden we vervolgens laat in de avond op Station Milano Centrale!

Om een dergelijke reis met je kinderen te laten slagen is het in dit digitale tijdperk noodzakelijk om een paar kilo opgeladen iPads, telefoons, opladers, reserve opladers, stekkers en koptelefoons mee te slepen. Zonder deze attributen kan jouw duurzame reis namelijk een hel worden.

Lange dag met mooie uitzichten

Het is absoluut een lange dag geweest en een verplicht mondkapje maakt het niet aangenamer, maar in de trein heb je echt het idee dat je op reis bent en dat je ver weg gaat. Het landschap in Nederland is anders dan in Duitsland en Zwitserland. Je ziet meren, bergen, groene grasvelden, bossen, steden, kastelen en nog veel meer. In de trein heb je vaak wifi en een stopcontact, dus kun je heerlijk bingewatchen. Of nog leuker koffiedrinken en lunchen met een snelheid van 180 km per uur. Je hebt de mogelijkheid om te bewegen en de toiletten zijn veel comfortabeler dan die in vliegtuigen. En bovenal voel je je veiliger en fijner in een ruime treincoupé dan in een krappe stoel van het vliegtuig.

Nee, ik ben niet gek

Natuurlijk voelt het enigszins gek om 14 uur in de trein te zitten (zonder eventuele vertragingen) terwijl het per vliegtuig in 5 à 6 uur van deur-tot-deur kan. En niet onbelangrijk: vliegen is nog steeds goedkoper en je komt minder moe aan. Maar de CO2-besparing is vele malen groter per trein en dat idee maakt heel veel goed. Het is zo fijn om vakantie te vieren zonder vliegschaamte. Juist trots kunnen vertellen dat het is gelukt om anders te reizen.

Bron: Greenseat.nl – Reistijd van deur-tot-deur 14,5 uur.

Met de nog resterende twee dagen Interrail reizen die we niet gebruikten om op en neer naar Milaan te gaan, hebben we andere ritten gemaakt. We zijn naar Venetië gegaan, waar dit jaar weinig toeristen waren…Heerlijk!

Maar…

Ik had het allerliefste in een nachttrein willen stappen die in één keer van Amsterdam naar Milaan reed (vroeger was dat namelijk wel mogelijk) en dat we alle toeslagen en reserveringen in een keer online hadden kunnen boeken zonder in de rij te hoeven staan bij een balie. Bovendien wat fijn zou zijn, wanneer duurzaam reizen goedkoper is dan vervuilend reizen. Nu is het net andersom en dat is krom. Nog genoeg werk te doen op het spoor en omgeving, maar voor mij was het geen reden om het niet te doen.

Oh ja, de hele familie heeft keihard zijn best gedaan, de courgettes zijn op. Missie volbracht!

*Wel of niet met het vliegtuig naar Bali, op zakenreis of naar familie in het buitenland? Voor sommige toeristen en frequent flyers is het een dilemma. Ze herkennen zich in het fenomeen ‘vliegschaamte’, dat is over komen waaien uit Zweden. In Nederland werd de term in 2018 genomineerd als Van Dale-woord van het jaar. Het woordenboek definieert de term als ‘schaamte die iemand ervaart als hij of zij gebruikmaakt van een vliegtuig terwijl er minder milieubelastende alternatieven zijn om zich te verplaatsen.’

">

Giorgia Berrevoets

Grafisch ontwerper

‘Goede grafische ontwerpen vertellen een verhaal en komen overeen met het doel van een idee of product. In mijn werk zoek ik altijd de ideale mix van creativiteit en functionaliteit. Goed design spreekt voor zich.’

Gerelateerd

blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
oktober 2022

Visievorming

STOP!

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

Ov en flexvervoer in Denemarken - verslag studiereis

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

De data-gedreven parkeeropgave

lees meer
blog
april 2022

Participatie

Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

lees meer
blog
februari 2022

Publieke mobiliteit

Zijn er kansen voor slimme mobiliteit in het coalitieakkoord?

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
oktober 2021

Visievorming

Sturen op minder auto's

lees meer
blog
april 2021

Participatie

Terug naar 2020

lees meer