fiets / GOW30 / participatie / ruimte en verkeer / verkeersveiligheid / weginrichting

Onverplicht fietspad als veilige fietsvoorziening op GOW30

Op de drukste route door de bebouwde kom van Vinkeveen ontbreken grotendeels vrijliggende fietspaden. Woningen, scholen, winkels en sportvoorzieningen liggen direct langs de weg.

Daardoor zijn er veel uitritten en oversteekbewegingen. De geldende snelheidslimiet is 50 km/uur. Het is dus een echte grijze weg. Er is voorlopig geen zicht op een oplossing om de hoeveelheid autoverkeer te verminderen. Daarom heeft gemeente De Ronde Venen besloten om de route in te richten als gebiedsontsluitingsweg met 30 km/uur (GOW30).

Mobycon heeft in opdracht van de gemeente een principe-ontwerp gemaakt voor de route. Hierbij zijn bovenaanzichten van dwarsprofielen en kruispuntvormen opgesteld en is aangegeven hoe moet worden omgegaan met bestaande en nieuwe snelheidsremmers, oversteekvoorzieningen en bushaltes.

Bijzonder element in het advies is om enkele bestaande vrijliggende verplichte fietspaden te behouden en deze om te vormen naar onverplichte fietspaden en tegelijkertijd ook fietsstroken op de rijbaan toe te passen. Dit zorgt voor een eenduidig GOW30 wegbeeld op de route omdat overal fietsstroken aanwezig zijn. Daarnaast blijven de bestaande fietspaden beschikbaar voor fietsers die liever niet op de rijbaan tussen het autoverkeer rijden. Het voordeel is ook dat de onverplichte fietspaden rustiger worden en er minder conflicten optreden tussen snelle en langzame fietsers. De bestaande fietspaden zijn namelijk relatief smal.

Het ontwerp wordt op dit moment verder uitgewerkt ten behoeve van het participatietraject.

Vind je een dergelijke aanpak interessant en wil je er meer van weten, neem contact op met Alex Roedoe of Marc Schenk.

Gerelateerd

fiets / GOW30 / participatie / ruimte en verkeer / verkeersveiligheid / weginrichting

De verkeerskundige van de toekomst: Eva Mulder pleit voor een mensgerichte aanpak

In de rubriek van Verkeerskunde ‘De verkeerskundige van de toekomst’ werpen ze een blik vooruit: hoe ontwikkelt het vakgebied zich en wat is nodig voor een gezonde toekomst? Deze keer was het de beurt aan Eva Mulder.

fiets / GOW30 / participatie / ruimte en verkeer / verkeersveiligheid / weginrichting

OMI 2024: Samen op weg naar eerlijke mobiliteit

Na het enthousiasme en de inzichten van onze vorige OMI-editie (2022/2023), zijn we met hernieuwde energie aan de slag gegaan met een nieuwe ronde van ons eigen onderzoek: OMI – Onderzoek Mobiliteit voor en door Iedereen. En dat alles deelden we tijdens onze klantmiddagen in Den Bosch en Zwolle.