auto-onafhankelijk / duurzaamheid / fiets / minder afhankelijk van de auto / verkeersveiligheid / voetgangers

Keulen en de verkeersomslag

Keulen werkt aan een nieuw plan voor duurzamer verkeer, het zogenaamde SUMP (Sustainable Mobility Plan) en wij mogen ze daarbij helpen.

Het doel is om het verkeer in de stad beter en groener te maken, met als einddoel 2035. Dit plan wordt samen met gemeente en inwoners ontwikkeld om een zo breed mogelijk draagvlak te krijgen. In Keulen gaat het om de Verkehrswende’ – een grote verandering in het verkeer. Ze willen niet vast blijven houden aan oude systemen, maar het verkeer juist duurzamer maken.

Keulen is op tijd met het plan begonnen, want Europa stelt steden verplicht om vóór 2027 zo’n plan te hebben. Ze zijn goed op weg, maar het zal tijd kosten om het plan echt uit te voeren. Er worden al proefprojecten gedaan, zoals de autovrije ‘Deutzer Freiheit’ straat, om te kijken hoe dit de stad kan verbeteren.

Keulen is een oude stad en zal – net als met de bouw van de beroemde Dom – ook bij de verkeersomslag niet van de ene op de andere dag gerealiseerd zijn. Met het SUMP willen ze voor 2035 al flinke stappen zetten. Of alles wordt uitgevoerd is nog de vraag, maar het proces is in ieder geval goed begonnen.

Gerelateerd

auto-onafhankelijk / duurzaamheid / fiets / minder afhankelijk van de auto / verkeersveiligheid / voetgangers

Haarlem kiest voor 30km/u

Haarlem heeft het tempo verlaagd. Geen losse maatregel, maar een duidelijke stap in de mobiliteitstransitie: minder ruimte voor de auto en meer voor openbaar vervoer, fietsers en voetgangers.