cameraonderzoek / conflictanalyse / digitalisering / onderzoek / slimme camera’s / verkeersconflicten / verkeersveiligheid / wegintensiteiten

Wat doen verkeerscamera's?

Iedereen heeft ze wel eens gezien op de snelweg, een kruispunt of in de binnenstad; verkeerscamera’s, maar wat doen ze eigenlijk?

 

Verkeerscamera’s worden ingezet voor verschillende doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan verkeersmonitoring of incident detectie.

Het reageren op een incident wordt voor handhaving veel makkelijker door het gebruik van camera’s. De centrale kan dan doorgeven wat de precieze locatie is van een ongeval of een incident en dit, indien nodig, snel opschalen. Andere toepassingen zijn bijvoorbeeld met AI-software registreren van het telefoongebruik tijdens het rijden. Maar ook voor ANPR-systemen (automatische kentekenplaatherkenning), die gestolen voertuigen herkennen, worden camera’s ingezet. Flitspalen zijn veelal gebaseerd op een ANPR-systeem. Dan wordt er gewerkt met vaste punten en zie je steeds meer Flexflitsers die voor bijvoorbeeld twee maanden op een plek worden neergezet.

Ook wij werken we met camerasystemen. Echter zetten wij deze niet in als handhavingsinstrument, maar als ’telraam’ voor het in beeld brengen van intensiteiten en conflictanalyses. Daarbij maken we gebruik van onze eigen flexibele camera’s. Flexibel, dus op veel plekken inzetbaar, gedurende een gewenste periode.

Na afloop van de opnameperiode worden de beelden geanalyseerd. Dit kan een intensiteitsmeting zijn, een snelheidsmeting of een conflictanalyse. Bij deze metingen worden de beelden met behulp van AI omgezet naar aantal weggebruikers, per soort en per richting. En bij een conflictanalyse wordt er ook gekeken naar het aantal (bijna)conflicten tussen de weggebruikers onderling.

Meer weten over conflictanalyse en hoe dit in zijn werk gaat? Neem dan contact op met Erik Wahle.

Gerelateerd

cameraonderzoek / conflictanalyse / digitalisering / onderzoek / slimme camera’s / verkeersconflicten / verkeersveiligheid / wegintensiteiten

OMI 2024: Samen op weg naar eerlijke mobiliteit

Na het enthousiasme en de inzichten van onze vorige OMI-editie (2022/2023), zijn we met hernieuwde energie aan de slag gegaan met een nieuwe ronde van ons eigen onderzoek: OMI – Onderzoek Mobiliteit voor en door Iedereen. En dat alles deelden we tijdens onze klantmiddagen in Den Bosch en Zwolle.

cameraonderzoek / conflictanalyse / digitalisering / onderzoek / slimme camera’s / verkeersconflicten / verkeersveiligheid / wegintensiteiten

(W)heels on tour is te gast in Den Bosch

(W)heels is een stichting die staat voor diversiteit in mobiliteit. Zij zetten zich in voor verrijking van de perspectieven op mobiliteit, zichtbaarheid van de vrouwen en versteviging van de banden in hun netwerk.