fiets / fietsstimulering / fietsvriendelijk / verkeersveiligheid

Ruimte voor de fiets in Uganda: Het creëren van pop-up fietspaden in de stad Jinja

Mobycon en Cycling out of Poverty Foundation hebben een rapport geschreven voor de stad Jinja zodat een veilig fietsnetwerk kan worden ontwikkeld.

Jinja is een stad van ongeveer 90.000 inwoners in het zuidoosten van Uganda liggend aan de oorsprong van de Nijl. Als gevolg van de covid-19 maatregelen is Jinja, net als talloze andere steden in de wereld, op zoek naar oplossingen om het fietsen te stimuleren om zo de potentiële verdere groei van gemotoriseerde verkeer tegen te gaan. In samenwerking met de Stichting Cycling out of Poverty (CooP-Africa), stelden we een plan op voor het ontwikkelen van een netwerk van pop-up fietspaden in Jinja. Hiermee krijgen de inwoners van de stad toegang tot veilig en plezierig fietsen.

Coronaveilig
Jinja is relatief vlak en heeft een prettig klimaat, wat prima omstandigheden zijn om fietsstad te worden. Maar de fiets heeft in het land het imago van vervoersmiddel voor de armen, waardoor het faciliteren van (veilige) fietspaden in heel Uganda op een laag pitje is komen te staan. Ondanks het imago zijn er veel fietsers in Jinja, wat zeker is te merken in de ochtend- en avondspits. Er wordt door verschillende mensen gefietst voor diverse doeleinden, wat kansen biedt om dit momenteel als coronaveilig transport te bieden.

Voorbeelden van Parijs en Berlijn
Het rapport biedt de stad handvatten om een eigen pop-up fietsnetwerk op te zetten, doordat het Nederlandse en internationale voorbeelden combineert. De nadruk ligt op een samenhangend én veilig netwerk, zeker gezien het huidige gebrek aan fietsinfrastructuur in Jinja. Aan de hand van voorbeelden, zoals 650 km aan fietspaden die versneld zijn aangelegd in Parijs en het tijdelijke netwerk dat in slechts 10 dagen is aangelegd in het stadsdeel Friedrichshain-Kreuzberg in Berlijn (zie de handleiding tijdelijke fietspaden – Mobycon), schreven we een plan voor Jinja.

In het voorgestelde plan wordt rekening gehouden met 3 belangrijke elementen:

  • Lage snelheden: Door het selecteren en/of aanwijzen van straten met maximum snelheden van 30 km/u, zijn de omstandigheden veilig voor alle gebruikers om comfortabel te fietsen.
  • Het positioneren van fietspaden als ‘statement’: Speciale bewegwijzering en belijningen geven duidelijk aan welke ruimte voor fietsers is, omdat men in Jinja nog niet bekend is met fietspaden.
  • Duidelijke overgangen: Omdat het netwerk nieuw en onbekend is voor veel huidige weggebruikers, is het belangrijk om veilige en duidelijke overgangspunten tot het netwerk aan te geven. Hierdoor verbetert niet alleen de zichtbaarheid van de nieuwe infrastructuur maar ook de veiligheid voor de gebruikers.

Promotie en educatie
Infrastructuur is belangrijk, maar het succes valt of staat met de bewustwording ervan. Daarom bevat het rapport ook voorbeelden voor promotie en educatie voor de fiets en voor het creëren van betrokkenheid bij inwoners. Dit omvat interventies zoals een ‘Safe Cycling Map’ en ‘Open Streets’ zoals de Ciclovia’s in Bógata (Colombia) en educatie voor alle weggebruikers op scholen en bij evenementen. Tot slot is er aandacht voor het creëren van parkeergelegenheden in het centrum van de stad.

Met dit rapport heeft Jinja een instrument in handen waarmee ze een pop-up fietsnetwerk kunnen implementeren, dat veilige en comfortabele ruimte biedt voor fietsers waarbij fysiek voldoende afstand houden mogelijk is. Als ze vooruitkijken, kan dit plan een van de bouwstenen zijn die ze nodig hebben om de fietsinfrastructuur verder uit te bouwen en het fietsen in Jinja niet alleen te faciliteren, maar ook te stimuleren.

Ontvang onze nieuwsbrief, met daarin productnieuws, casestudy’s, brancherapporten en meer.