Succesvol STOMP uitwerken op stadsentrees 

Overal in het land zijn discussies over hoe we meer ruimte kunnen geven aan verblijven, lopen en fietsen. Met behulp van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voerden wij een ontwerpend onderzoek uit met de Wegen naar Welzijn subsidie. Ons doel was om een methode te ontwikkelen waarmee we het STOMP principe praktisch uitwerkten op twee belangrijke stadsentrees in Deventer. 

 

De kern van onze methode is de balansoefening op twee assen: de grote lijn versus de details én voelbaar versus meetbaar. Om tot een succesvol en gedragen ontwerp te komen, heb je al deze ingrediënten nodig. 

Er is meer dan de stoeptegel 

We komen het vaak tegen in participatieprocessen: de stoeptegel. Veel inwoners uiten hun zorgen over het gebruik van een weg door te focussen op details. Denk aan een oversteek die onprettig is, een rotonde die onveilig voelt, een trottoir dat scheef ligt. Volstrekt logisch omdat dit de dagelijkse omgeving is van mensen. Zij weten het beste hoe het er werkt. De uitdaging zit erin om inwoners ook mee te nemen in de grote lijn. Wat is het hogere doel van een herinrichting? Wat wil je echt bereiken met de plek? Zo balanseer je in de dialoog met inwoners telkens tussen het hogere doel en de details in een ontwerp. 

Beleven en meten 

Als we het hebben over verkeer dat door straten rijdt, willen we vaak in cijfers uitdrukken hoe het ervoor staat. Hoeveel auto’s passeren er, wat is de parkeerdruk, hoe vaak gebeuren er ongevallen? Door dit soort zaken te meten, kunnen we een beargumenteerd oordeel vormen. In onze aanpak merkten we dat voelen een belangrijke tegenhanger is van meten. Je wil inwoners ook op hun gevoel aanspreken. Hoe beleven ze de straat nu en hoe zouden ze het willen beleven? Dit zorgt ervoor dat je het niet alleen maar over het verkeer hebt maar ook over de waarde van de plek. 

Een kwestie van balanceren 

In ons Wegen naar Welzijn project in Deventer balanceerden we constant op deze twee assen. De kunst is om op het juiste moment in de behoefte te voorzien van inwoners en andere stakeholders. Lees in onze publicatie hoe we dat aanpakten of kijk binnenkort de webinar die we opnamen om onze methode te delen.  

Zoek je ondersteuning bij jouw eigen bewonersinitiatief of bij het faciliteren van een bewonersinitiatief in de gemeente waar je werkt, neem dan eens contact op met Otto Cazemier of Babet Hendriks. Succesvol STOMP uitwerken op stadsentrees 

Gerelateerd

Na ruim 8 jaar neemt Rik (voorlopig) afscheid van Mobycon

Rik van der Graaf is door de ChristenUnie Utrecht voorgedragen als nieuwe wethouder en start op 2 oktober in het college van de gemeente Utrecht.

Voetgangerscongres 2025 – Kiezen voor lopen!

Op woensdag 1 oktober 2025 vindt de nieuwe editie van het Nationaal Voetgangerscongres plaats. De locatie is de Prodentfabriek in Amersfoort, met de gemeente Amersfoort als gastheer en een workshop van onze collega Babet Hendriks.

De verkeerskundige van de toekomst: Eva Mulder pleit voor een mensgerichte aanpak

In de rubriek van Verkeerskunde ‘De verkeerskundige van de toekomst’ werpen ze een blik vooruit: hoe ontwikkelt het vakgebied zich en wat is nodig voor een gezonde toekomst? Deze keer was het de beurt aan Eva Mulder.

Partner Nationaal Masterplan Lopen

Mobycon is sinds februari 2025 partner van het Nationaal Masterplan Lopen. We haken actief aan bij diverse acties en willen zo onze bijdrage leveren aan de versnelling rondom lopen.

Van stromen naar plekken - in Deventer


In het project ‘Stadsentrees Deventer’ werkten we aan twee grote, historische invalsroutes in Deventer. Het perspectief: pas het
STOMPprincipe toe op deze grote assen en zorg er op die manier voor dat voetganger en fietser juist op deze prominente routes meer ruimte krijgen.