bereikbaarheid / infrastructuur / mobiliteit / verkeersveiligheid

Papendrechtsebrug 9 maanden dicht -Tijdelijke pont in voorbereiding!

De Papendrechtsebrug (N3) is in 2026 negen maanden afgesloten voor wegverkeer vanwege een ingrijpende renovatie.

Voor duizenden fietsers en voetgangers uit de regio betekent dat: geen directe verbinding meer tussen Papendrecht en Dordrecht. En omdat ook de Baanhoekbrug niet beschikbaar is voor langzaam verkeer (gereserveerd voor hulpdiensten), is een robuust alternatief cruciaal.

In opdracht van Rijkswaterstaat is Mobycon vanuit Zuid-Holland Bereikbaar al vroeg betrokken bij de aanpak van deze opgave.
We hebben eerst een variantenstudie uitgevoerd naar tijdelijke veerverbindingen. Daarbij onderzochten we verschillende scenario’s voor capaciteit, vaarroutes, aanmeerlocaties, doelgroepen en exploitatie.

Inmiddels zijn we bezig met de voorbereiding van de exploitatie:

  • Een robuuste veerverbinding; een volwaardig alternatief voor degene die de brug gebruiken
  • Frequent en betrouwbaar vervoer voor fietsers, voetgangers en scooters
  • Gericht op de maatgevende spitsmomenten met honderden gebruikers per uur
  • Aansluitend op regionale fietsnetwerken en met aandacht voor de verkeersveiligheid op de aansluitende routes

Het is een complexe puzzel waarbij van alles samenkomt: infrastructuur, nautische aspecten, gedrag, bereikbaarheid, politiek, omwonenden, duurzaamheid en verkeersveiligheid. Samen met Rijkswaterstaat, gemeenten Papendrecht en Dordrecht, Zuid-Holland Bereikbaar en andere partners doen we er alles aan om hinder te beperken én reizigers die op pad moeten een goed alternatief te bieden.

Zie ook het nieuwsbericht van de NOS: https://nos.nl/artikel/2568819-papendrechtsebrug-n3-gaat-volgend-jaar-ruim-9-maanden-dicht

Wil je meer weten over dit project en hoe het wordt aangepakt, neem dan contact op met Rik van der Graaf.

Gerelateerd

bereikbaarheid / infrastructuur / mobiliteit / verkeersveiligheid

OMI 2024: Samen op weg naar eerlijke mobiliteit

Na het enthousiasme en de inzichten van onze vorige OMI-editie (2022/2023), zijn we met hernieuwde energie aan de slag gegaan met een nieuwe ronde van ons eigen onderzoek: OMI – Onderzoek Mobiliteit voor en door Iedereen. En dat alles deelden we tijdens onze klantmiddagen in Den Bosch en Zwolle.