menu
menu

fiets / fietscultuur / fietsinfrastructuur / fietsstimulering / fietsvriendelijk / online presentaties / presentatie / prioritering / verkeersveiligheid / winteronderhoud

Nederlandse manier winteronderhoud van fietspaden interessant voor het buitenland

De Nederlandse benadering van winteronderhoud voor fietspaden kan goed worden toegepast in het buitenland.

Op 11 en 12 februari 2021 vond het Winter Cycling Congress plaats, welke werd verzorgd vanuit onze studio in Delft. Met lezingen, netwerksessies en live fietstochten vanuit verschillende wintersteden. Toeval of niet, het winterse weer in Nederland was ook overduidelijk aanwezig!

Stephen Kurz presenteerde tijdens het congres over winteronderhoud voor fietsinfrastructuur. Een steeds terugkerend ‘excuus’ in winterse steden is dat sneeuw de aanleg en het onderhoud van de fietsinfrastructuur in de weg staat. Maar uit voorbeelden van steden die blijven fietsen tijdens de sneeuwmaanden (bijvoorbeeld Oulu, Finland) blijkt dat sneeuw geen barrière hoeft te zijn. Het is mogelijk, maar hoe?

Met behulp van het CROW handboek ‘Organisatie en bestrijding van wintergladheid’, zette Stephen een aantal punten op een rij vanuit de Nederlandse praktijk. Natuurlijk heeft Nederland beslist niet hetzelfde winterklimaat als bijvoorbeeld Finland of Canada. Maar de Nederlandse benadering van winteronderhoud kan goed worden toegepast in het buitenland.

Velen kijken naar Nederland voor het ontwerp van onze fietsinfrastructuur. Bij het zoeken naar oplossingen voor de winter, wordt vaak gekeken naar ontwerpoplossingen, maar is er twijfel of deze in winterse omstandigheden kunnen worden gebruikt. Dat is een verkeerde inschatting. Namelijk het grootste deel van het winteronderhoud gaat over het stellen van prioriteiten en het budgetteren van die prioriteiten.

Dit betekent dat steden een onderhoudsnetwerk met prioriteiten moeten opzetten. Wat wordt het eerst behandeld en volgens welke norm?

In Nederland is dit vaak al vastgelegd in het fietsnetwerk zelf met een hiërarchie van hoofdfietsroutes, recreatieve routes en lokale routes. Maar prioriteiten stellen eigenlijk weinig voor als er geen budget is om het uit te voeren. Wintersteden moeten dus accepteren dat het simpelweg duurder is om een winterstad te beheren. Helaas kan je sneeuw niet zo maar ‘weg ontwerpen’. Het gaat er dus vooral om dat rekening gehouden wordt met planning en budgettering voor wat in jouw stad ‘normaal’ weer is. Als er in jouw stad elk jaar een meter sneeuw valt, dan is dat normaal voor die stad.

Stephen presenteerde in Pecha-Kucha-stijl. Een vlotte en dynamische manier van presenteren. En dat is opgevallen door een Amerikaanse journalist van StreetsBlogUSA. Verzoek aan Stephen om een artikel over zijn presentatie te schrijven, omdat deze voor zowel burgers als overheden inspirerend is. Daar zijn Stephen en wij best trots op!

Gerelateerd