fietsstimulering / gedrag & participatie / voetgangers

Naar een zorgzaam mobiliteitssysteem

Angela van der Kloof werd door The International Mobility Summit gevraagd naar haar kijk op de toekomst van mobiliteit. Deze bijdrage werd opgenomen in de publicatie Global Thought Leaders Predictions for Mobility 2022. Hieronder lees je de Nederlandse vertaling.

De afgelopen 2 jaar heeft de pandemie ons gedwongen onze gewoontes te veranderen. Onze dagen gingen er anders uitzien en we moesten voorzichtiger zijn, zodat we onszelf en anderen konden beschermen. Hierdoor veranderde onze dagelijkse mobiliteit.

Meer aandacht voor bewoners en bezoekers

Wereldwijd gingen steeds meer mensen vaker fietsen en steden ondersteunden dit, bijvoorbeeld met pop-up fietspaden. In een aantal gevallen werd deze omgevormd tot permanente fietsinfrastructuur. Er kwam in de openbare ruimte sowieso meer aandacht voor voetgangers, fietsers, bewoners en bezoekers, ten koste van gemotoriseerd doorgaand verkeer. Het wordt steeds duidelijker dat er veel plekken zijn waar dat doorgaande verkeer geen meerwaarde heeft en deze trend zal zich doorzetten.

Minder reizen

In 2022 (en daarna?) zijn we nog niet van corona af, zo is de verwachting. Vooral in de winter en het najaar zal ons waarschijnlijk weer geadviseerd worden om meer thuis te werken en minder te reizen. We doen dit thuiswerken nu op grote schaal en niet alleen omdat onze regeringen dit proberen af ​​te dwingen (elk op hun eigen manier). Dit doen we ook omdat we bang zijn om zelf besmet te raken en om elkaar te beschermen. De pandemie heeft ons laten zien en ervaren dat mensen sociale wezens zijn, die het belangrijk vinden om voor elkaar te zorgen. Dit besef zet zich de komende tijd door in verschillende facetten van ons leven, ook op het gebied van mobiliteit.

Zorgen voor elkaar en het milieu

Bij veel dagelijkse persoonlijke verplaatsingen kan de focus op efficiëntie en snelheid plaats gaan maken voor de waarde van zorgzaamheid. Dit gaat niet alleen over zorgen voor elkaar; het gaat ook om het zorgen voor ons milieu. Wereldwijd hebben we tenslotte te maken met meerdere milieuproblemen.

Ons een pad voorstellen naar een zorgzaam mobiliteitssysteem geeft ons de hoop dat onze steden, gemeenschappen en ook wijzelf de toekomst veerkrachtig tegemoet kunnen gaan.

Spreekt het je aan om te werken aan een zorgzaam mobiliteitssysteem? Dan hoort Angela graag van je!

Voor wie geïnteresseerd is in het originele artikel klikt op deze link: Electronomous an interview with Angela van der Kloof. En dit is de link naar de volledige publicatie: Global Thought Leaders Predictions for Mobility 2022.

Gerelateerd

fietsstimulering / gedrag & participatie / voetgangers

Deelmobiliteit, ouderen en participatie

Annelot van Mourik had haar afstudeerstage bij Mobycon met als onderwerp ‘Deelmobiliteit, ouderen en participatie: het belang van effectieve participatiemethoden voor toegankelijke deelmobiliteit voor ouderen’. 

fietsstimulering / gedrag & participatie / voetgangers

Woonwijken zonder auto's is de toekomst

Ook Vastgoed Actueel is geïnteresseerd in de autoluwe visie van Alex Roedoe. Terecht, want in de toekomst zullen we met name in woonwijken anders om moeten gaan met de ruimte én mobiliteit.