Handreiking GOW30 aangeboden aan Tweede Kamer

De handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30 is aangeboden aan de Tweede Kamer. Samen met het besluit om de wettelijke maximumsnelheid binnen de gehele bebouwde kom niet te verlagen naar 30 km/u. Dat is om meerdere redenen, welke de minister in zijn besluit motiveert. 

Dit besluit staat het invoeren van meer 30 km/u-wegen echter niet in de weg. Sterker nog, de handreiking die Mobycon in opdracht van CROW heeft opgesteld, biedt genoeg mogelijkheden om wegen met een gebiedsontsluitende functie veilig als 30 km/u-weg in te richten. Dat geldt ook voor de aanpak van grijze wegen die tot nu toe tussen de erftoegangsweg 30 km/u en de gebiedsontsluitingsweg met 50 km/u vielen. 

Heb jij de ambitie of plannen om aan de slag te gaan met de wegcategorisering van jouw gemeente om de toepassing van GOW30 mogelijk te maken? Wil je een GOW30 laten ontwerpen? Of heb je er al een uitgevoerd en wil je deze laten evalueren conform het stappenplan van SWOV. Neem dan vooral contact op met onze adviseurs Alex Roedoe of Marc Schenk die verantwoordelijk zijn voor het opstellen van de handreiking. 

Klik hier voor de handreiking en de brief aan de kamer!

Gerelateerd

Na ruim 8 jaar neemt Rik (voorlopig) afscheid van Mobycon

Rik van der Graaf is door de ChristenUnie Utrecht voorgedragen als nieuwe wethouder en start op 2 oktober in het college van de gemeente Utrecht.

Voetgangerscongres 2025 – Kiezen voor lopen!

Op woensdag 1 oktober 2025 vindt de nieuwe editie van het Nationaal Voetgangerscongres plaats. De locatie is de Prodentfabriek in Amersfoort, met de gemeente Amersfoort als gastheer en een workshop van onze collega Babet Hendriks.

De verkeerskundige van de toekomst: Eva Mulder pleit voor een mensgerichte aanpak

In de rubriek van Verkeerskunde ‘De verkeerskundige van de toekomst’ werpen ze een blik vooruit: hoe ontwikkelt het vakgebied zich en wat is nodig voor een gezonde toekomst? Deze keer was het de beurt aan Eva Mulder.

Partner Nationaal Masterplan Lopen

Mobycon is sinds februari 2025 partner van het Nationaal Masterplan Lopen. We haken actief aan bij diverse acties en willen zo onze bijdrage leveren aan de versnelling rondom lopen.

Van stromen naar plekken - in Deventer


In het project ‘Stadsentrees Deventer’ werkten we aan twee grote, historische invalsroutes in Deventer. Het perspectief: pas het
STOMPprincipe toe op deze grote assen en zorg er op die manier voor dat voetganger en fietser juist op deze prominente routes meer ruimte krijgen.