Steeds meer gemeenten verlagen de maximumsnelheid op wegen binnen de bebouwde kom van 50 km per uur naar 30 km per uur. Dit uit het oogpunt van verkeersveiligheid, leefbaarheid of om ruimte te creëren voor groen, parkeren of verblijven. De behoefte om op deze wegen de snelheidslimiet te handhaven wordt daarmee ook groter. Hoe meer bestuurders zich aan de maximumsnelheid houden, hoe lager het risico op (ernstige) ongevallen. Het Parket CVOM en de politie stellen daarbij wel dat de maximumsnelheid bij de inrichting van de weg moet passen.
Voor de eenvoudige woonstraten was dat nog wel mogelijk. Voor de grotere wegen, waar verblijven en ontsluiten beiden gefaciliteerd moeten worden, was dat lastig en ontstonden de grijze wegen. In 2023 heeft Mobycon in opdracht van CROW de voorlopige handreiking voor GOW30-wegen opgesteld. Hiermee hebben wegbeheerders nu duidelijke handvatten hoe ze dit soort wegen veilig kunnen inrichten. Met die inrichtingskenmerken is ook door politie en CVOM objectief vast te stellen of de snelheidslimiet van 30 km/u bij de inrichting van de weg past.
Om te onderzoeken of handhaving met flitspalen op 30 km/u ook effectief is, startte Parket CVOM daarnaast in juni 2024 een pilot in gemeente Amsterdam. De proef toonde aan dat flitspalen effectief zijn om de snelheid te verlagen en daarmee de veiligheid te vergroten. Op basis van deze pilot, de voorlopige handreiking GOW30 maar ook de oproep van meerdere gemeenten/ organisaties gaat het Parket CVOM dan ook het beleidskader voor de inzet van flitspalen verruimen met 30 km/u-wegen. Een mooie ontwikkeling in het verder inzetten van de 3 E’s* om tot veiliger verkeer te komen.
Voor meer informatie of vragen kan je contact opnemen met Marc Schenk of Alex Roedoe.
*De 3 E’s gaat over een balans van veilige infrastructuur en voertuigen (Engineering), voorlichting (Education) over gewenst gedrag en veilig gebruik en handhaving (Enforcement) op geldende regels voor gedragingen en voertuigreglementen. .