Onderscheidend vermogen van de GOW60?

Begin september 2025 is de CROW-publicatie ‘Afweegkader gebiedsontsluitingsweg 80 km/h en 60 km/h’ verschenen. Zou het afweegkader GOW60 tot net zoveel discussie leiden in verkeerskunde-land als de publicaties over GOW30? 

Deze publicatie was al aangekondigd na de eerdere uitgave van ‘Afwegingskader 30 km/h’ en ‘Handreiking voorlopige inrichtingskenmerken GOW30’. Op 23 september 2025 was er een webinar dat meer toelichting gaf over het afweegkader GOW60. Tijd voor een vergelijking met GOW30 en enkele voorlopige conclusies.

Allereerst een overeenkomst tussen GOW60 en GOW30: Het zijn beide geen nieuwe wegcategorieën naast de bestaande categorieën ETW30/60 en GOW50/80. Het zijn GOW’s met een lagere snelheid (en een iets andere inrichting). Maar daarmee zijn de meeste overeenkomsten dan ook wel benoemd.

Wat zijn de verschillen?

Waar het ‘Afwegingskader 30 km/h’ een duidelijk afwegingsschema biedt waarmee een categoriseringskeuze kan worden gemaakt tussen ETW30, GOW50 of GOW30, is dat bij het ‘Afweegkader gebiedsontsluitingsweg 80 km/h en 60 km/h’ anders. Het afweegkader GOW60 biedt namelijk alleen een inhoudelijk en procesmatig afwegingsschema in welke bestaande situaties op een GOW80 een snelheid van 60 km/uur kan worden ingesteld. Er wordt helaas geen link gelegd met de categorisering ofwel de keuze tussen GOW en ETW. Er wordt van uitgegaan dat deze keuze al op de juiste wijze is gemaakt. Dat is jammer want de huidige richtlijnen geven namelijk weinig houvast over dat afwegingsproces. Buiten de bebouwde kom speelt bovendien ook nog de keuze tussen ETW-I en ETW-II waardoor de keuzemogelijkheden nog groter zijn dan binnen de bebouwde kom. Eigenlijk een gemiste kans.

Vrijliggende fietspaden gegarandeerd

Tijdens het webinar werden veel vragen gesteld over hoe de inrichting van een GOW60 zou moeten zijn. Het antwoord was dat nog aan de inrichtingskenmerken voor de GOW60 wordt gewerkt en dat deze publicatie in 2026 verschijnt. Wel werd al aangegeven dat een GOW60 in ieder geval – net zoals een GOW80 – beschikt over vrijliggende fietspaden. Ook de asmarkering werd als element genoemd dat zeker in de inrichtingskenmerken GOW60 wordt opgenomen. In hoeverre de GOW60 qua vormgeving echt zal afwijken van de GOW80 blijft dus nog even de vraag. Maar de GOW60 gaat dus zeker geen optie zijn voor situaties waar een vrijliggend fietspad ruimtelijk niet inpasbaar is. Dat is bij de GOW30 wel het geval.

Hopelijk worden in de inrichtingskenmerken GOW60 niet alleen de inrichtingskenmerken van de GOW60 opgenomen, maar worden ook de verschillen met de GOW80 én de ETW-I en ETW-II helder aangegeven. Met name van de ETW-I komen in de praktijk namelijk heel veel verschijningsvormen voor die niet voldoen aan de bestaande richtlijnen. Mogelijk gaat daardoor een overlap ontstaan met de GOW60. Verwarring met de GOW60 moet echter worden voorkomen.

Gemiste kans

De publicatie ‘Afweegkader gebiedsontsluitingsweg 80 km/h en 60 km/h’ is qua hulp bij de wegcategorisering dus een gemiste kans, maar hopelijk kan bij de komende publicatie over de inrichtingskenmerken alsnog meer duidelijkheid worden gegeven over de (verschillen met) de inrichtingskenmerken van de ETW-I en ETW-II.

Alex Roedoe

Alex Roedoe

Strategisch adviseur mobiliteit

‘Kennis combineer ik met een strategische, gestructureerde en praktische kijk op verkeer en vervoer. Mijn expertises liggen bij ruimtelijke ordening, verkeer- en vervoerstructuren, het ontwerp van de openbare ruimte en verkeersmanagement.’

Gerelateerd

blog
juni 2025

Participatie

Mobycon jaaroverzicht 2024

lees meer
blog
april 2025

Ruimte & verkeer

Als verkeerskundige fietsfanaat werken vanuit Spanje

lees meer
blog
april 2025

Participatie

Reis door de wereld

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Women’s History Month: Feministisch stedenbouwkundige Henriette van Eys in de schijnwerpers

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Internationale Vrouwendag en Women’s Month 

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

De Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) voor een beter parkeerbeleid

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Terugblik CVS congres 2024

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Mobiliteitsrechtvaardigheid in Noord-Holland: kosten van mobiliteit is een van vele belemmeringen

lees meer
blog
december 2024

Participatie

Nieuwe wegen voor ov-financiering

lees meer