Als invulling hiervan heeft Mobycon in de periode november 2024 tot en met april 2025 intensieve ondersteuning geboden aan gemeenten in de beide provincies. In Brabant gebeurde dat vanuit het Expertteam Verkeersveiligheid. Doel van deze ondersteuning: zoveel mogelijk gemeenten helpen bij het succesvol aanvragen van subsidie voor verkeersveiligheidsmaatregelen. En met resultaat!
SPV-regeling: een impuls voor verkeersveiligheid
De SPV-regeling (ook wel bekend als de Investeringsimpuls Verkeersveiligheid) is een landelijke subsidieregeling waarmee medeoverheden worden gestimuleerd om infrastructurele verkeersveiligheidsmaatregelen te treffen. Gemeenten, provincies en waterschappen kunnen via cofinanciering aanspraak maken op deze middelen.
In 2025 werd het eerste aanvraagtijdvak van de derde tranche van deze regeling opengesteld. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelde hiervoor het resterende budget van €236 miljoen beschikbaar. Deze middelen zijn bedoeld voor bewezen effectieve maatregelen, zoals de aanleg van schoolzones, fietsoversteken en het realiseren van 30 km/u-wegen.
Aanpak in Gelderland & Noord-Brabant
Om gemeenten te informeren en enthousiasmeren voor en te ondersteunen bij het doen van een aanvraag voor de SPV-regeling, hopen we de verkeersveiligheid echt een impuls te geven. Om hier invulling aan te geven organiseerden we:
- 4 kennissessies
- 7 nieuwsbrieven
- Wekelijkse online spreekuren
- 1-op-1 ondersteuning op aanvraag
De spreekuren voor beide provincies werden gecombineerd, wat efficiënt bleek: veel vragen waren vergelijkbaar en gemeenten waardeerden de laagdrempelige toegang tot ondersteuning.
Resultaten die spreken
Bijna de helft van alle aanvragen die het ministerie heeft ontvangen waren afkomstig uit Noord-Brabant en Gelderland. In Gelderland dienden 42 van de 51 gemeenten een aanvraag in (22% van het landelijke totaal). In Noord-Brabant waren dat 47 van de 56 gemeenten (24% van het landelijke totaal). In beide provincies dienden veel gemeenten voor het eerst of opnieuw een aanvraag in, mede dankzij de actieve ondersteuning.
Wat we leerden
Veel vragen van gemeenten gingen over het al dan niet in aanmerking komen van bepaalde maatregelen, de mogelijkheid om af te wijken van de maatregelen zoals opgenomen in de menukaart, de interpretatie van de kostenkengetallen uit de menukaart en de benodigde documenten voor het indienen van een aanvraag. Hoewel de ondersteuning succesvol was, waren er ook uitdagingen:
- Wisselende informatie vanuit het ministerie leidde tot verwarring.
- Capaciteitsproblemen bij gemeenten bemoeilijkten het aanvraagproces.
- Beperkte budgetten, vooral bij kleinere gemeenten, vormden een drempel voor cofinanciering.
De ondersteuning was van grote waarde: gemeenten konden sneller schakelen, vragen stellen en profiteren van kennisdeling.
Vooruitblik
De ervaringen uit deze tranche bieden waardevolle lessen voor toekomstige subsidieondersteuning. Online spreekuren, heldere communicatie en proactieve begeleiding blijven essentieel. Mobycon blijft zich inzetten voor veilige wegen – samen met gemeenten, provincies en andere partners. Tijdens de tweede aanvraagperiode na de zomer biedt Mobycon opnieuw, in opdracht van de provincies, ondersteuning aan voor gemeenten die nog geen aanvraag hebben ingediend of nog niet het volledige beschikbare budget hebben benut.
Wil je meer weten over het Expertteam Verkeersveiligheid, neem dan zeker contact op met Marc Schenk!