Ronald Jorna & Robin Kleine begeleiden vanaf het begin voor provincie Overijssel het BITS-project. Met 23 implementaties in verschillende stadia en een grote vraag naar meer implementaties en mogelijkheden was voor BITS reden genoeg om verlenging aan te vragen. En het voorstel werd door Interreg Stuurgroep Noordzeeregio goedgekeurd. Het project mag doorgaan tot december 2022!
Waarom een verlenging van het BITS-project?
Toen er met het BITS-project werd begonnen was ITS en fiets een totaal nieuw domein. Nu, twee jaar later is het onderwerp in een stroomversnelling gekomen en zijn er verschillende ontwikkelingen gezien en aan bijgedragen, zoals:
- Groeiende vraag naar fietsdata;
- Opkomst van veel nieuwe bedrijven die ITS-diensten voor fietsen aanbieden;
- Nieuwe beleidsontwikkelingen voor fietsen en ITS;
- Toegenomen belangstelling voor fietsen in heel Europa door COVID-19.
Uitbreiding in vier richtingen
Om toegevoegde waarde te leveren ten opzichte van het oorspronkelijke BITS-project, is er een plan ingediend om het project in vier richtingen uit te breiden.
- Geografisch bereik: vier nieuwe steden in provincie Overijssel (Deventer, Enschede, Hardenberg, Kampen) en vier nieuwe steden in gemeente East Riding of Yorkshire (Howden, Goole, Market Weighton, Pocklington).
- Technologische reikwijdte: innovatieve manieren om intelligente verkeerslichten te beïnvloeden en om fietsers te tellen, deel-/huurfietsen en hubs, geïntegreerd met omgevingssensoren, fietsen met geluidssensoren, stedelijk dashboard voor fietsdata.
- Nieuwe partners: Gemeente Oldenburg, Deelfiets Nederland en Cycledata.
- Verhoging van de projectimpact: een Virtual Cycling en ITS Cluster en aanvullende communicatieactiviteiten.
Met deze verlenging zal het fietsniveau stijgen en de CO2-uitstoot verminderen.