Op 21 en 22 november 2024 deden onze collega’s weer inspiratie op, voerden ze interessante discussies en deelden zij tijdens 3 presentaties hun kennis met vakgenoten tijdens het Colloquium Vervoersplanologisch Speurwerk (CVS). Het thema was dit keer ‘zijn we het spoor naar 2040 bijster?’ We nemen je mee in een korte terugblik van onze bijdragen aan het congres.
Collega’s Evelien van Beenen, Mirjam de Bok en Robin Kleine schreven een paper op basis van de resultaten van het Onderzoek Mobiliteit voor en door Iedereen (OMI). OMI is een jaarlijks panelonderzoek wat we in eigen beheer uitvoeren en waarmee we (nog) meer inzichten proberen te verkrijgen over reisgedrag, -motieven en belemmeringen van de reiziger. Voor het CVS hebben we geprobeerd een onderscheid te maken tussen inwoners die wel en niet auto-afhankelijk zijn. Zij hebben een auto nodig om hun dagelijkse activiteiten te bereiken en/of zij voelen zich afhankelijk van de auto. Op basis hiervan constateren we dat 42% van de respondenten auto-afhankelijkheid ervaart. En dat de mobiliteitstransitie (nog) niet voor iedereen vanzelfsprekend is. Inwoners kennen of vinden de beschikbare alternatieven nog niet en/of zij ervaren nog drempels in het gebruik van deze alternatieven.
Nieuwsgierig geworden naar wie op welke manier auto-afhankelijk ervaren? Klik hier om onze paper te lezen.
En OMI levert nog veel meer interessante inzichten op. Wist je bijvoorbeeld dat 29% van de respondenten sommige reizen vermijdt omdat het ze een onrustig gevoel geeft? Evelien van Beenen, Mirjam de Bok en/of Robin Kleine vertellen je er graag meer over.
Samen met Anne van der Veen van provincie Noord-Holland, presenteerde onze collega Babet Hendriks de resultaten van het onderzoek naar ervaren mobiliteitsrechtvaardigheid in deze provincie. Het onderzoek laat zien dat 10% van de Noord-Hollanders mobiliteitsarmoede ervaart. Bovendien ervaart nog eens 42% een of meerdere belemmeringen waardoor ze hun reisgedrag aanpassen maar nog geen mobiliteitsarmoede ervaren. Benieuwd naar wat deze belemmeringen zijn en wat dit betekent voor de mobiliteitstransitie? Klik hier om de paper te lezen.
Tot slot presenteerde Otto Cazemier samen met de collega’s van Populytics over de Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) en hoe we deze methode hebben toegepast om te komen tot nieuw parkeerbeleid in gemeente Gouda. De PWE blijkt een waardevolle aanvulling op participatiemiddelen. Bewoners worden meegenomen in het afwegingsproces van een bestuurder en komen op die manier tot goed afgewogen meningen. En ook deze paper lees je door hier te klikken.
‘De invloed van mobiliteit op onze samenleving is groot. Niet het blik maar de mens moet centraal staan als we ons bezig houden met de inrichting van openbare ruimte en vormgeving van mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsvraagstukken bekijk ik integraal met oog voor de menselijke factor.’