Hoe ziet Publieke Mobiliteit er over de grens eigenlijk uit? Dat onderzochten we tijdens een succesvolle 3-daagse studiereis naar Lille (Rijsel) & Kortrijk. Twee vliegen in een klap, want ondanks dat beide steden maar op een kleine 40 minuten treinafstand van elkaar liggen zijn de verschillen groot!
Na eerdere geslaagde edities naar onder meer Wenen, Aalborg en Parijs, pakten we onze koffers dit keer om naar de Eurometropool Lille-Kortrijk af te reizen. Wederom was het doel van deze studiereis om inspiratie op te doen en kennis uit te wisselen. Zowel met als bij onze Franse en Vlaamse partners. Dat lukte al goed vanaf moment 1 dat we onderweg waren: er kwamen meteen al goede discussies op gang na de eerste kennismaking tussen de deelnemers. Wat daarbij enorm hielp was dat we niet alleen deelnemers vanuit ov-autoriteiten aan boord hadden, maar juist ook experts vanuit het doelgroepenvervoer. De kruisbestuiving tussen deze takken van sport is wat ons betreft cruciaal voor het werken aan wat wij ‘Publieke Mobiliteit’ noemen. Dat is dan ook meteen de reden dat Forseti en Mobycon het initiatief namen om een gecombineerde studiereis te organiseren.
We doorliepen een goed gevuld programma in Lille & Kortrijk, waarbij veel verschillende facetten van Publieke Mobiliteit aan bod zijn gekomen. We leerden onder meer hoe al het collectief vervoer in de regio Lille onder dezelfde merknaam wordt gereden. Hoe de Vlaamse transitie van basismobiliteit naar basisbereikbaarheid steeds beter vorm krijgt. We werden geïnspireerd over carpoolen als fijnmazig onderliggend ov-product en leerden dat toegankelijkheid veel aandacht krijgt in Frankrijk (maar in België nog te wensen over laat…). Ook testten we de capaciteit van de eerste automatische metro ter wereld in de spits en slaagden – ondanks of dankzij wat ellebogenwerk – voor deze proef. Andere vormen van Publieke Mobiliteit die we uitprobeerden waren de bus, de (grensoverschrijdende) trein en het flexvervoer in Kortrijk. De deelfiets in Lille kregen we helaas niet ontgrendeld.
Tot slot leerden we dat de governance in Frankrijk en België complex is, onze Franse host noemde het ook wel een ‘Mille Feuille’ (héél veel overheidslagen). En dat we in Nederland dus eigenlijk al best een eind op de goede weg zijn!
Wij kijken terug op weer een succesvolle studiereis met waardevolle inzichten. De uitdagingen die we in Nederland zien rond publieke mobiliteit zijn ook herkenbaar over de grens. Het is en blijft uitdagend om de behoeften van het individu en die van de massa op elkaar af te stemmen. En: wanneer doen we het eigenlijk goed?
Meer weten of heb je ook interesse in een studiereis met Forseti en Mobycon? Mirjam de Bok en/of Daan Stevens helpen je graag!
 
          ‘De invloed van mobiliteit op onze samenleving is groot. Niet het blik maar de mens moet centraal staan als we ons bezig houden met de inrichting van openbare ruimte en vormgeving van mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsvraagstukken bekijk ik integraal met oog voor de menselijke factor.’