mobiliteitskeuze / mobiliteitswensen / openbaar vervoer / veilige routes

Ov-safari, ervaring om beter te adviseren

Bij Mobycon zetten we de gebruiker centraal en proberen we mensgerichte oplossingen te vinden voor mobiliteitsproblemen. De meeste van onze collega’s ervaren in het dagelijks leven weinig problemen met reizen. Maar dat is niet vanzelfsprekend. Om onze collega’s scherp te houden, organiseerden we afgelopen januari daarom een ‘ov-safari’.

Op de route richting onze nieuwjaarsbijeenkomst in Baarn kregen onze collega’s verschillende uitdagingen mee. Zo reisde een duo met de deelscooter en mochten sommige collega’s geen gebruik maken van hun telefoon om de reis te plannen. Bij de NS-infopaal kregen zij geen gehoor voor hulp en ze hadden moeite met het vinden van de juiste informatie voor de route.

’We probeerden op de kaart van Baarn de juiste buslijn te vinden, maar helaas pakten we toch de verkeerde bus. Ineens merkten we hoe afhankelijk we zijn van apps als 9292 en google maps.’’

Andere collega’s ervaarden fysieke uitdagingen: zij gingen op pad met krukken of een geblindeerde bril. Op het station konden zij zichzelf redelijk redden, maar zodra ze in de openbare ruimte stonden werd het een stuk lastiger: de geribbelde geleidelijntegels stoppen zomaar bij de ene stoep en gaan pas een eind verderop weer door.

‘’Je merkt dat je op een andere manier naar de indeling van de stationshal kijkt, de plek van trapleuningen of de richting van looproutes wordt ineens veel belangrijker.’’

Helaas zijn uitdagingen zoals onze collega’s ze tijdens de safari hebben ervaren voor een deel van de Nederlanders realiteit. En is het gemak van reizen niet altijd even vanzelfsprekend. Door zelf te ervaren welke obstakels we onderweg tegenkomen, helpt ons om de mobiliteit te blijven verbeteren. Zonder daarbij kwetsbare groepen uit het oog te verliezen.

Benieuwd naar onze ervaringen? Neem dan contact op met ons op.

En binnenkort volgt ook een videoverslag van onze ov-safari!

">

Mirjam de Bok

Adviseur mobiliteit

‘De invloed van mobiliteit op onze samenleving is groot. Niet het blik maar de mens moet centraal staan als we ons bezig houden met de inrichting van openbare ruimte en vormgeving van mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsvraagstukken bekijk ik integraal met oog voor de menselijke factor.’