Op 8 maart vieren we wereldwijd Internationale Vrouwendag, een dag in het teken van de emancipatie van vrouwen. We vieren de verbetering van de positie van vrouwen de afgelopen 100 jaar. Tegelijkertijd geven we aandacht aan de strijdbaarheid en solidariteit van vrouwen wereldwijd en worden vrouwelijke pioniers uit de geschiedenis zichtbaar gemaakt. Omdat er veel te vieren is én nog veel te winnen, zijn de activiteiten rondom 8 maart uitgegroeid tot Women’s Month.
Net als in andere jaren publiceren we weer artikelen én organiseren we op maandagmiddag 31 maart de Women’s Month Special [W]heels on tour bijeenkomst. Dit doen we in samenwerking met [W]heels, een stichting die als doel heeft om de mobiliteitssector toegankelijker en inclusiever te maken voor vrouwen. We gaan in op waarom fietsen voor veel vrouwen een ideale manier van verplaatsen is en hoe dat ertoe leidde dat Nederland fietsland #1 werd.
Verder gaan we leren over het verbeteren van het imago van de mobiliteitsbranche onder vrouwen, vanuit ervaringen in andere branches en is er volop gelegenheid om te netwerken.
Via deze pagina kunnen vrouwen zich aanmelden.
Er zijn gelukkig steeds meer vrouwen actief in ons werkveld, maar het is niet vanzelfsprekend dat vrouwen als deskundige aan het woord zijn in de media. Een mooie uitzondering was deze video ‘How to build acceptance for continuous cycle ways in the Netherlands’ uit de UMX serie (Urban Mobility Explained) van januari 2023. Drie vrouwen worden aan het woord gelaten over ‘fietssnelwegen’, oftewel ‘doorfietsroutes’: Gwen Boon (programmamanager Fiets provincie Utrecht), Esther van Garderen (directeur Fietsersbond) en ikzelf. Toen we elkaar tegenkwamen bij een bijeenkomst herkenden we alle drie het toffe gevoel dat het gaf om als drie vrouwelijke experts te spreken over een niet-vrouwen-specifiek onderwerp!
31 maart is nog ver weg, dus als opwarmer deel ik hier enkele Engelstalige lees- en kijktips ter inspiratie:
Gender bias in the cycling field – Gender bias betekent ‘gender vooroordelen’: gedrag waarbij de ene gender bevoordeeld wordt ten opzichte van een andere gender.* In dit Engelstalige webinar spreek ik met Esther Anaya-Boig and Kashmira Dubash. Zij gaan in op hun persoonlijke ervaringen en verschillende barrières om te fietsen voor vrouwen wereldwijd.
Why Diversity is Important in the Cycling Industry – Een blogpost met ervaringen van deelname aan een panel over diversiteit in de fietssector, tijdens het International Cargobike Festival. De opname van het Engelstalige panel is hier terug te zien.
In Ierland fietst één op de 250 meisjes naar school, vergeleken met één op de 25 jongens. Een verschil dat we in Nederland gelukkig niet kennen. Dit patroon hangt onder andere samen met stereotypen over hoe meisjes en vrouwen zich horen te verplaatsen en hoe ze zich horen te kleden (denk aan het schooluniform). Het ambassadeursprogramma #andshecycles vraagt aandacht voor de zogeheten ‘gender gap’ in fietsen door jongeren. Dit doen ze door scholieren op te leiden en te ondersteunen zodat zij activiteiten kunnen organiseren om hun medescholieren op de fiets te krijgen.
Women Mobilize Women is een internationaal netwerk van vrouwelijke veranderaars die bijdragen aan het diverser worden van de mobiliteitssector. Daarnaast wil Women Mobilize Women planners en besluitvormers in de transportsector bewustmaken van het thema gender en transport. Op de website is kennis te vinden in de vorm van publicaties, webinars en campagnes.
We wensen iedereen een fijne en verrijkende Women’s Month!
* Bron: Gender Bias – Jennifer Rothchild