flexibel & inclusief / mobiliteitswensen / openbaar vervoer / participatie

Flexibel en op maat: Arriva Vlinder

In landelijke gebieden is het vanwege lage reizigersaantallen lastig om rendabele openbaarvervoeropties aan te bieden. Daar speelt Arriva met het Vlinder-concept slim op in. Arriva Vlinder combineert de voordelen van traditionele buslijnen met de flexibiliteit van vraagafhankelijk vervoer.

“Het idee achter Vlinder is om het beste van beide werelden samen te brengen. Het is een misvatting dat vraagafhankelijk vervoer alleen maar gericht is op besparingen. Het maakt het juist voor reizigers in landelijke gebieden aantrekkelijker om te reizen met het ov,” vertelt Ronald Woudberg, verantwoordelijk voor vraagafhankelijk vervoer bij Arriva.

Wat is Arriva Vlinder?

Arriva Vlinder is speciaal ontworpen voor reizigers in landelijke gebieden waar minder vraag is naar regulier openbaar vervoer. Het concept biedt flexibele vervoersopties zonder dat reizigers altijd hoeven te reserveren. “Bij grote knooppunten kun je gewoon instappen zonder reservering en word je via de snelste route naar je bestemming gebracht. Voor andere haltes is reserveren nodig,” aldus Ronald. Dit zorgt ervoor dat de bus efficiënter kan opereren, zonder dat reizigers worden beperkt in hun reisopties.

Toegankelijk voor iedereen

Het reserveren van ritten kan zowel via een app als telefonisch. Dit maakt het toegankelijk voor verschillende doelgroepen, waaronder ouderen die misschien niet gewend zijn om met een app te werken. “Voor jonge reizigers is het reserveren via een app gesneden koek, maar voor ouderen vraagt het wat meer uitleg en persoonlijke aandacht,” legt Ronald uit.

Succesvolle groei

Sinds de lancering in 2019 is Arriva Vlinder een succes. In Zutphen, waar het in 2021 van start ging, was het concept zo populair dat het inmiddels is teruggebracht naar een reguliere buslijn. “We hebben gezien dat het aantal reizigers sterk groeide, mede doordat reizigers de voordelen van kortere reistijden ontdekten,” zegt Ronald.

Ook in Bergen op Zoom liet een ander vraagafhankelijk vervoersconcept een indrukwekkende groei zien. “In twee jaar tijd hebben we daar een reizigersgroei van meer dan 450% behaald,” vertelt Ronald trots. De klanttevredenheid is hoog; reizigers geven gemiddeld een 4,8 op een schaal van 5 sterren.

De toekomst van flexibel openbaar vervoer

De toekomst van openbaar vervoer in landelijke gebieden lijkt steeds meer vraagafhankelijk te worden. “In landelijke gebieden is het soms niet mogelijk om een grote bus in te zetten, gezien het aantal reizigers. Onze Vlinder biedt dan een mooie oplossing,” aldus Ronald. Arriva heeft momenteel plannen om het aantal Vlinder-gebieden de komende jaren flink uit te breiden. “We hebben nu 14 gebieden waar we dit concept inzetten en verwachten dit de komende jaren te verdubbelen.” Ook is net aangekondigd in de vervoerplannen van Limburg dat rond Venray de Vlinder terugkomt.

Met Arriva Vlinder laat Arriva zien dat openbaar vervoer in landelijke gebieden niet alleen efficiënt, maar ook klantgericht en flexibel kan zijn. “Ons doel is om openbaar vervoer voor iedereen toegankelijk te maken of je nu met een vaste buslijn reist of gebruik maakt van ons vraagafhankelijk vervoer.” In ons onderzoek voor het KiM spraken we ook enkele reizigers van Arriva Vlinder. Eén reiziger, zonder auto of rijbewijs, gaf aan dat hij dankzij dit systeem echt andere reizen is gaan maken. Een andere reiziger vond het perfect voor als hij ’s avonds later terugkwam en er geen gewone bussen meer reden.”

Mirjam de Bok

Mirjam de Bok

Adviseur mobiliteit

‘De invloed van mobiliteit op onze samenleving is groot. Niet het blik maar de mens moet centraal staan als we ons bezig houden met de inrichting van openbare ruimte en vormgeving van mobiliteitsbeleid. Mobiliteitsvraagstukken bekijk ik integraal met oog voor de menselijke factor.’

Gerelateerd

blog
oktober 2025

Onderscheidend vermogen van de GOW60?

lees meer
blog
juni 2025

Participatie

Mobycon jaaroverzicht 2024

lees meer
blog
april 2025

Ruimte & verkeer

Als verkeerskundige fietsfanaat werken vanuit Spanje

lees meer
blog
april 2025

Participatie

Reis door de wereld

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Women’s History Month: Feministisch stedenbouwkundige Henriette van Eys in de schijnwerpers

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Internationale Vrouwendag en Women’s Month 

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

De Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) voor een beter parkeerbeleid

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Terugblik CVS congres 2024

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Mobiliteitsrechtvaardigheid in Noord-Holland: kosten van mobiliteit is een van vele belemmeringen

lees meer
blog
december 2024

Participatie

Nieuwe wegen voor ov-financiering

lees meer