Parkeernormen

Einde parkeernorm voor sociale huur?

In juli dit jaar gooide de Raad van State een flinke steen in de vijver van het woningbeleid. Hun uitspraak over parkeernormen bij sociale huur kan grote gevolgen hebben voor hoe we in Nederland woningen bouwen.

Hier de kern in drie korte vragen.

1. Wat speelde er?

Een Brabantse gemeente wilde een oud schoolgebouw ombouwen tot 236 appartementen, waarvan 97 sociale huur. Logisch, dacht men, dat je dan de lagere parkeernorm gebruikt die hoort bij sociale huur – want minder autobezit. Die norm was keurig gebaseerd op de CROW-richtlijnen.

Maar: tegenstanders stapten naar de rechter. Hun punt? Die woningen kunnen later verkocht worden. En zodra dat gebeurt, stijgt het autobezit – dus klopt de lagere norm niet meer. De Raad van State ging daarin mee: de gemeente moet rekenen met een hogere parkeernorm, alsof het koopwoningen zijn.

2. Is dit het einde van de lagere parkeernorm?

Formeel niet. Een gemeente kan vastleggen dat sociale huur altijd sociale huur blijft. Dan blijft de lagere parkeernorm namelijk geldig.

Maar in de praktijk is dat bijna ondoenlijk. Woningcorporaties moeten af en toe kunnen verkopen, anders raakt hun financiële model uit balans. Gemeenten zullen dus zelden zulke harde regels opnemen. En daarmee verdwijnt de lagere parkeernorm voor sociale huur waarschijnlijk van het toneel.

3. Wat betekent dit?

Kort gezegd: het wordt nóg lastiger om sociale huur te bouwen.

Parkeren is vaak al een struikelblok bij woningbouw. Minder ruimte, hoge kosten, lastige rekensommen. En nu moet er dus extra parkeerruimte bij – wat plannen duurder maakt en soms zelfs onhaalbaar.

En het gaat verder dan alleen sociale huur. Want ook vrije sector huur kan verkocht worden. In theorie zou dus de strengste parkeernorm – die voor koopwoningen – overal kunnen gelden. Dat zet de hele manier waarop we parkeernormen hanteren (zoals die van CROW) op losse schroeven.

Tot slot

Deze uitspraak raakt direct de haalbaarheid van veel bouwprojecten. Hoe dit zich ontwikkelt, hangt af van toekomstige uitspraken. Maar één ding is duidelijk: de discussie over hoe we parkeren én wonen combineren, is hiermee opnieuw geopend.

Lees hier de blog zoals verschenen in Verkeerskunde.

Eelco Bos

Eelco Bos

Adviseur mobiliteit

‘Complexe mobiliteitsvraagstukken vind ik uitdagend. Tijdens mijn opleidingen Verkeerskunde en Culturele Geografie heb ik geleerd deze vraagstukken met vakinhoudelijke kennis en met oog voor de omgeving op te lossen.’

Gerelateerd

blog
oktober 2025

Onderscheidend vermogen van de GOW60?

lees meer
blog
juni 2025

Participatie

Mobycon jaaroverzicht 2024

lees meer
blog
april 2025

Ruimte & verkeer

Als verkeerskundige fietsfanaat werken vanuit Spanje

lees meer
blog
april 2025

Participatie

Reis door de wereld

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Women’s History Month: Feministisch stedenbouwkundige Henriette van Eys in de schijnwerpers

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

Internationale Vrouwendag en Women’s Month 

lees meer
blog
maart 2025

Participatie

De Participatieve Waarde Evaluatie (PWE) voor een beter parkeerbeleid

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Terugblik CVS congres 2024

lees meer
blog
januari 2025

Participatie

Mobiliteitsrechtvaardigheid in Noord-Holland: kosten van mobiliteit is een van vele belemmeringen

lees meer