openbaar vervoer ov

Wat is het nou OV of ov?

Schrijven van openbaar vervoer of ov is voor velen lastig, ook voor organisaties in de branche zelf. Ik hoor je denken: ‘Lastig’? Ja klopt lastig, maar niet zo zeer de spelling is het euvel, eerder dat het met hoofdletters staat geschreven.

Toch bijzonder want het staat al jaren vast dat je openbaar vervoer, ov, ov-chipkaart en afgeleide woorden zonder beginkapitaal of hoofdletters schrijft. Behalve als de zin begint met een van deze woorden natuurlijk. Waarom, omdat het een algemeen begrip is en dus niet een naam of merknaam. En is het vervoer openbaar beschikbaar dus mag iedereen er gebruik van maken.

Het is niet zo zeer verwarrend en de leesbaarheid is er niet minder om, het is eerder hardnekkig. Ook ik moet toegeven dat ik openbaar vervoer, ov en dergelijke met een beginkapitaal of met hoofdletters schreef. Maar na een opfriscursus Nederlands 8 jaar geleden, ben ik dit consequent gaan doorvoeren en corrigeren. Tot vervelens toe voor mijn collega’s, maar ze zijn om hoor. Want zeg nou zelf, wanneer je werkt als adviseur mobiliteit bij Mobycon is het natuurlijk een must om de juiste schrijfwijze aan te houden. En al helemaal wanneer je gespecialiseerd bent in dit onderwerp.

Overigens is in ieder geval bij 1 organisatie in de mobiliteitswereld de manier van schrijven veranderd en daar ben ik best trots op. Niet helemaal zonder slag of stoot maar met hulp van woordenlijst.org, NOS en een collega die al om was, is het gelukt. Bij woordenlijst.org en NOS kijk ik regelmatig hoe ik een woord moet schrijven als ik twijfel. Nu de mobiliteitsbranche nog… Zou deze blog daarbij helpen? Ik ben benieuwd!

Vind jij op onze website een van bovengenoemde woorden met hoofdletters geschreven, laat het me weten en ik redigeer 3 pagina’s tekst voor je!

">

Irene Janssens

Managementassistent & communicatiemedewerker

‘Organiseren en communicatie zijn mijn passie! Het organiseren van conferenties, seminars en zakelijke reizen, nationaal en internationaal, doe ik met veel enthousiasme. En dat geldt ook voor ondersteuning van het managementteam.’

Gerelateerd

blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

Door de Buurtvlinder blijft iedereen in Groningen Zuid mobiel

lees meer
blog
mei 2023

Publieke mobiliteit

De Franse lappendeken van flex-systemen

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

Is de bus de dupe van 30 km/uur?

lees meer
blog
maart 2023

Ruimte & verkeer

De positie van de speedpedelec in Nederland

lees meer
blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
mei 2022

Ruimte & verkeer

De laadpaalklever: kunnen en willen we er wat tegen doen?

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

De data-gedreven parkeeropgave

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

Erf2.0

lees meer