Ongeveer twee jaar geleden begon het in de mobiliteitswereld te zoemen: autonoom vervoer is in aantocht en gaat onze mobiliteit drastisch veranderen. Vooral grote bedrijven als Google en Apple wekten de indruk dat het niet lang kon duren voordat de volledig zelfrijdende auto zich moeiteloos in het verkeer zou bewegen. Er ontstonden zelfs ideeën over het delen van deze auto’s zonder chauffeur met een slimme Uber-app. Een volledig nieuw mobiliteitsaanbod, met alleen maar positieve effecten, leek binnen handbereik …
Inmiddels staan we weer met beide benen op de grond. Het moment dat volledig zelfrijdende auto’s met onze stedelijke mobiliteit, voetgangers en fietsers kunnen omgaan, wordt nu geschat op 2070. Als dit moment er al ooit komt. De gemeente Amsterdam liet namelijk onderzoek doen naar de effecten van zelfrijdend vervoer. De uitkomst is verrassend. De stad zou vol gezet moeten worden met hekken om overstekende fietsers en voetgangers te temmen. Dat gaat dus niet gebeuren.
Wat kunnen we dan wel met autonoom vervoer? Niet heel verrassend: op de snelweg kan een auto makkelijk een aantal bestuurderstaken overnemen. Al blijft deze bestuurder nog wel even verantwoordelijk voor zijn voertuig. Interessanter zijn de ontwikkelingen voor het openbaar vervoer. Trams, metro’s en treinen hebben grotendeels hun eigen infrastructuur, waarmee autonoom vervoer makkelijk is te realiseren. Hetzelfde geldt voor de belangrijkste busverbindingen. Als de openbaar vervoerssector over haar eigen schaduw heen stapt, liggen hier grote mogelijkheden. Door chauffeurs om te scholen tot servicemedewerkers gaat de dienstverlening omhoog en neemt de weerstand tegen het verdwijnen van arbeidsplaatsen af. Anders dan zelfrijdende auto’s is autonoom openbaar vervoer ruimtebesparend, kosteneffectief en energiezuinig. En daarmee toekomstvast. Autonoom vervoer is in aantocht en gaat onze mobiliteit drastisch veranderen, alleen anders dan we twee jaar geleden dachten.
‘Strategieën wil ik tactisch en praktisch overbrengen. Ik bijt me vooral vast in verkeer- en vervoersprocessen waarbij een verscheidenheid van belangen en belanghebbenden in het geding zijn. Als teamspeler draag ik actief bij aan oplossingen en sta ik open voor ideeën van anderen.’