zelfrijdend verkeer

Autonoom vervoer: van hype naar realiteit

Ongeveer twee jaar geleden begon het in de mobiliteitswereld te zoemen: autonoom vervoer is in aantocht en gaat onze mobiliteit drastisch veranderen. Vooral grote bedrijven als Google en Apple wekten de indruk dat het niet lang kon duren voordat de volledig zelfrijdende auto zich moeiteloos in het verkeer zou bewegen. Er ontstonden zelfs ideeën over het delen van deze auto’s zonder chauffeur met een slimme Uber-app. Een volledig nieuw mobiliteitsaanbod, met alleen maar positieve effecten, leek binnen handbereik …

Inmiddels staan we weer met beide benen op de grond. Het moment dat volledig zelfrijdende auto’s met onze stedelijke mobiliteit, voetgangers en fietsers kunnen omgaan, wordt nu geschat op 2070. Als dit moment er al ooit komt. De gemeente Amsterdam liet namelijk onderzoek doen naar de effecten van zelfrijdend vervoer. De uitkomst is verrassend. De stad zou vol gezet moeten worden met hekken om overstekende fietsers en voetgangers te temmen. Dat gaat dus niet gebeuren.

Wat kunnen we dan wel met autonoom vervoer? Niet heel verrassend: op de snelweg kan een auto makkelijk een aantal bestuurderstaken overnemen. Al blijft deze bestuurder nog wel even verantwoordelijk voor zijn voertuig. Interessanter zijn de ontwikkelingen voor het openbaar vervoer. Trams, metro’s en treinen hebben grotendeels hun eigen infrastructuur, waarmee autonoom vervoer makkelijk is te realiseren. Hetzelfde geldt voor de belangrijkste busverbindingen. Als de openbaar vervoerssector over haar eigen schaduw heen stapt, liggen hier grote mogelijkheden. Door chauffeurs om te scholen tot servicemedewerkers gaat de dienstverlening omhoog en neemt de weerstand tegen het verdwijnen van arbeidsplaatsen af. Anders dan zelfrijdende auto’s is autonoom openbaar vervoer ruimtebesparend, kosteneffectief en energiezuinig. En daarmee toekomstvast. Autonoom vervoer is in aantocht en gaat onze mobiliteit drastisch veranderen, alleen anders dan we twee jaar geleden dachten.

">

Otto Cazemier

Strategisch adviseur mobiliteit

‘Strategieën wil ik tactisch en praktisch overbrengen. Ik bijt me vooral vast in verkeer- en vervoersprocessen waarbij een verscheidenheid van belangen en belanghebbenden in het geding zijn. Als teamspeler draag ik actief bij aan oplossingen en sta ik open voor ideeën van anderen.’

Gerelateerd

blog
november 2022

Publieke mobiliteit

Van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit?

lees meer
blog
november 2022

Participatie

Betaalbaar openbaar vervoer voor iedereen

lees meer
blog
oktober 2022

Visievorming

STOP!

lees meer
blog
juli 2022

Participatie

Ov en flexvervoer in Denemarken - verslag studiereis

lees meer
blog
april 2022

Visievorming

De data-gedreven parkeeropgave

lees meer
blog
april 2022

Participatie

Barneveld vervoert flexibel en inclusief met AutoMaatje

lees meer
blog
februari 2022

Publieke mobiliteit

Zijn er kansen voor slimme mobiliteit in het coalitieakkoord?

lees meer
blog
januari 2022

Visievorming

Advies en detachering: de verschillen en overeenkomsten tussen Mobycon en Mobypeople

lees meer
blog
oktober 2021

Visievorming

Sturen op minder auto's

lees meer
blog
april 2021

Participatie

Terug naar 2020

lees meer